Hamad Bin Halife Üniversitesi, Katar Eğitim, Bilim ve Toplum Geliştirme Vakfı (QF)’nın bir üyesi olarak 2010 yılında kurulmuştur. QF’nin insan yeteneklerini keşfetme ve geliştirme vizyonu çerçevesinde faaliyete geçen üniversite bölgede bilimin gelişmesi için önemli bir yere sahip olan lisans ve lisansüstü eğitim mekanını oluşturmuştur. Üniversite bünyesinde barındırdığı her bölüm için çok disiplinli metotları benimsemiş ve Katar başta olmak üzere dünyanın eşitli alanlarda karşılaştığı zorlukları çözme yolunda eğitim ve araştırmada yenilikçi ve girişimci bir yolu hedeflemiştir. Ayrıca Katar Ulusal Vizyon 2030 hedeflerine ulaşmada aktif olarak katkı sağlayacağını taahhüt etmiştir.
Üniversite bünyesinde “İslam Araştırmaları Koleji”, “Beşerî Bilimler ve Sosyal Bilimler Fakültesi”, “Bilim ve Mühendislik Fakültesi”, “Hukuk Fakültesi”, “Sağlık ve Yaşam Bilimleri Fakültesi” ve “Kamu Politikası Koleji” olmak üzere araştırma birimleri bulunmuştur. “İslam Araştırmaları Merkezi” ile küresel olarak İslam’ın karşılaştığı eleştiri ve baskılar gündeme getirilerek küresel İslam üzerine tartışmalar yapılmıştır. “Beşerî Bilimler ve Sosyal Bilimler Fakültesi” ise akademik olarak yenilikçi araştırma ve iş birliği olanakları sunmayı amaçlayan ‘akademik temelli ve sosyal sorumluluklarını bilen’ gençler yetiştiren bir birim görevini üstlenmiştir. Üniversite içindeki en geniş programı oluşturan “Bilim ve Mühendislik Fakültesi”, yaptığı çalışmalar, verdiği derslerle toplumsal ve ekonomik ihtiyaçlar arasındaki bağı güçlendirmeyi amaçlamış ve özellikle öğrencilerin istihdam edilebilirliğini arttırmak için çözüm yolları aramıştır.
Üniversite öğrenciler için bir öğrenim şehri oluşturmayı kendine amaç edinmiş ve bu bağlamda kampüsle kütüphane inşasına ayrı bir önem vermiştir. Bu bağlamda öğrencilere Katar ve dünya için yeni fikirlerin üretebilecekleri bir ortam oluşturulmuştur. Bunun yanında “Sponsorlu Araştırma Ofisi” başlığı altında projelere destek vermiştir. Söz konusu ofis ile beraber girişimciliğin ve yaratıcılığın teşvik edilmesi amaçlanmıştır. Üniversitenin tematik araştırma odak alanları çerçevesinde projelere fon ve destek sağlamıştır. Bu bağlamda “Tematik Araştırma Hibe Programı” da öğrenciler için teşvik oluşturmuştur. Öne çıkan temalar arasında yapay zekâ, yıkıcı eğitim, sürdürülebilirlik, sosyal ilerleme, fikri mülkiyet ve politika geliştirme yer almıştır. Bu program sayesinde üniversitenin de öncelikli araştırma alanlarıyla uyumlu ve acil ihtiyaçlara da hızlı bir şekilde cevap üretilmeye çalışan bir ortam oluşturulmuştur.