Uluslararası İslam Düşüncesi Enstitüsü (IIIT), eğitim araştırmaları ve İslami düşünce merkezidir ve asıl ilgi alanı, Müslüman toplumlarda eğitimin ilerletilmesinde veriye dayalı araştırmalar yürütmek ve bu araştırmanın yayın ve tercüme, öğretim, politika önerileri ve stratejik çalışmalar geliştirmesine yardımcı olmaktadır. Genel merkezi Herndon, Virginia’dadır. Başlıca ilgi alanları, Müslüman toplumlarda eğitimi ilerletmek için kanıta dayalı araştırmalar yürütmek ve bu araştırmanın yayın ve çeviri, öğretim, politika önerileri ve stratejik angajmanlarla yaygınlaştırılması ve bunların tümü “İslami düşüncenin canlanma ve reform hedefleri” ile ilgilidir. Enstitünün çeşitli ülkelerdeki faaliyetlerini ve programlarını yürütmek amacıyla yurt dışında birçok ülkede üyelik anlaşmaları yapılmıştır. Enstitü ayrıca çeşitli üniversiteler, araştırma merkezleri ve akademik kurumlarla karşılıklı çıkarlara yönelik faaliyetler yürütmek için işbirliği anlaşmaları imzalamıştır.
Uluslararası İslam Düşüncesi Enstitüsü’nün (IIIT) Taha Jabir Al-Alwani ve Ismail al Faruqi Kütüphaneleri, öğrencilere, öğretim üyelerine ve araştırmacılara, öncelikle İslami Araştırmalar, Karşılaştırmalı Din, İslam Tarihi, Arapça konularına odaklanan 100.000’den fazla ciltten oluşan zengin bir kaynak sağlar. Referans koleksiyonu, elektronik olarak depolanan Fıkıh, Usul-i Fıkıh, Hadis, İslam Tarihi, Eğitim, Müslüman Toplumlarında İlerleme Eğitimi (AEMS), Kuran, Tefsir ve İslam Ansiklopedisi koleksiyonlarının yanı sıra biyografileri içerir. Kütüphaneler, IIIT’nin kurucularından ikisi, kişisel kütüphanelerini bağışlayan Dr. Ismail al-Faruqi ve Dr. Taha Jabir Al-Alwani tarafından kurulmuştur. 1981’den beri IIIT, İngilizce ve Arapça olarak altı yüzün üzerinde kitap yayınlamıştır ve 35’ten fazla dilde 400’den fazla kitap tercüme etmiş ve yayınlamıştır. İslami çalışmalar, İslami düşüncede entelektüel gelişim, beşeri bilimler, sosyal bilimler, dinden dönme, ebeveynlik ve Müslüman toplumlarda eğitimin ilerlemesi gibi geniş bir yelpazeye yayılmıştır.
Journal of Education in Muslim Societies dergisini her ay düzenli olarak yayılamaktadır. Müslüman Toplumlarında İlerleme Eğitimi (The Advancing Education in Muslim Societies/AEMS) bünyesinde “İslam ve İyi Yönetim Sempozyumu” her yıl düzenli olarak gerçekleştirilmektedir. İnsani Gelişim (Human Development) projesi kapsamında düzenli olarak İnsani Gelişim Webinarları gerçekleştirmenin yanısıra “Mapping the Terrain/Alan Haritalandırması” dijital çalışmasını da yürütmektedir. Bu çalışmayla on beş ülkeden 25.000’den fazla katılımcının yer aldığı çalışmada lise ve üniversite öğrencilerinin, ebeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin empati, bağışlayıcılık, ahlaki muhakeme ve toplum bilinci gibi değerleri nasıl gördükleri araştırılmaktadır.