TR EN
logo
  • SAYILAR
  • ANALİZLER
  • İNFOGRAFİK
  • SÖYLEŞİLER
  • VERİTABANI
  • MÜSLÜMAN DÜNYADAN SESLER
  • HABERLER
  1. ANASAYFA
  2. ANALİZLER
  3. İslam Ülkelerinde Yükseköğretim, Bilimsel Üretim ve AR-GE

İslam Ülkelerinde Yükseköğretim, Bilimsel Üretim ve AR-GE

Nihat Erdoğmuş
1290
18 Mart 2024 Pazartesi
Paylaş

Günümüzde yükseköğretim kurumları araştırma, eğitim ve topluma hizmet başlıklarında faaliyet yürütmektedir. Yükseköğretim kurumları bu faaliyetleri sürdürürken bilgi üretimi, mesleki ve sosyal bilgi-beceri kazandırma yanında ekonomik ve toplumsal fayda da ortaya koymaktadır. Geçmişte öğrenim düzeyleri bugünkü kadar açık olmasa da yükseköğretim kurumları kendi dönemlerinde en üst eğitim ve bilgi üretimi yapılan kurumlar olup yükseköğretim işlevi görmüşlerdir. Bu bağlamda üniversitenin yaklaşık bin yıllık bir geçmişinden bahsedebiliriz. İslam dünyasında Nizamiye Medreseleri, Batıda ise Bologna, Oxford ve Paris üniversiteleri üniversitenin ilk örnekleri olarak zikredilmektedir.  Pek çok dinî, siyasi, sosyal ve ekonomik mücadele sonucunda üniversite anlayışı ve işlevleri şekillenerek 11. yüzyıldan günümüze kadar gelmiştir. Üniversitenin gelişimindeki temel dönüşümler yaygın olarak Orta Çağ Üniversitesi, Humboldt Modeli ve Üçüncü Nesil Üniversite olarak tanımlanmaktadır. Günümüz üniversitelerinden eğitim ve araştırma yanında bilimsel üretimin ticarileşmesi ve ekonomik fayda üretme beklentisi de artmıştır (Erdoğmuş, 2023).

Günümüzde Müslümanların ve Müslüman ülkelerin ekonomik ve sosyal bakımdan gelişmeleri için araştırma, eğitim ve bilgi üretimine yatırım yapmaları önem arz etmektedir. Yine İslam ülkelerinin global bilim, eğitim ve insanlığın temel meselelerine çözüm için daha fazla katkı sunmaları ihtiyacı dikkat çekmektedir. Bu yazıda Müslüman ülkelerde yükseköğretim kurumlarıyla araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin mevcut durumu temel düzeyde ortaya konulmaktadır. Yazıda veri kaynakları ve tanımlama zorluğu sebebiyle İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) üyesi ülkelerdeki duruma odaklanılmaktadır. Çünkü bu ülkelerin dışındaki Müslüman bilim insanlarının katkısını belirlemek mümkün görünmemektedir.  İslam dünyasında bilimsel üretkenlik ve performans bakımından özellikle son otuz yılı kapsayan farklı dönemlere ve farklı bilim alanlarına yönelik araştırmalar bulunmaktadır. Bu araştırmaların güncel ve kapsamlı olanlarından yola çıkarak mevcut durum ortaya konulmaya çalışılmıştır.

 

İslam Ülkelerindeki Üniversiteler ve Sıralamalardaki Yerleri

Ülkelerdeki üniversite sayılarını tam olarak belirlemek kolay olmayıp bu konuda yaklaşık sayılar ve tahminler bulunmaktadır. Statistica.com adresinde ülkelerin tahmini üniversite sayıları yer almaktadır. Bu adresteki sayılardan yola çıkarak öne çıkan İslam ülkelerinde üniversite sayıları Tablo 1’de verilmiştir.

 

Tablo 1. Ülkelere göre Temmuz 2023 itibarıyla dünya çapındaki tahmini üniversite sayısı

Ülke

Üniversite Sayısı

Endenozya

3.277

İran

440

Pakistan

359

Malezya

351

Nijerya

278

Tunus

236

Türkiye

208

 

Kaynak: “Estimated number of universities worldwide as of July 2023, by country”, Statista.

 

Yukarıdaki tabloyu değerlendirirken ülkelerdeki üniversite büyüklüklerinin dikkate alınması gerekir. Bu kapsamda Türkiye’deki üniversiteler görece daha büyük olduğu için nüfus ve üniversite öğrenci sayıları bakımından kendisinden daha düşük rakamlara sahip bazı ülkelere göre üniversite sayısı daha az görünmektedir.

Üniversite sıralamaları, kendi içinde tartışmalar devam etmekle birlikte, son yıllarda yakından takip edilmektedir. Üniversite sıralaması yapan kuruluşlar farklı metodolojiler kullanmaktadır.  The Times Higher Education (THE) Sıralama sistemi araştırma yoğunluklu üniversitelere odaklanmaktadır. Buna karşılık QS Dünya Üniversiteleri (QS World University Rankings) sıralama sisteminde itibar kriteri daha ağırlıklı olup araştırma boyutu THE’ye göre daha az etkiye sahiptir. Bu bölümde bu iki sıralama sistemine göre İslam ülkelerindeki üniversitelerin ilk 500 üniversite sıralamalardaki yerleri ortaya konulmaktadır.

 

The Times Higher Education 2024 sıralamasına göre ilk 500’de yer alan İslam ülkelerindeki üniversiteler Tablo 2’de yer almaktadır:

 

Tablo 2. The Times Higher Education 2024 Sıralamasına Göre İlk 500’de Yer Alan İslam Ülkelerindeki Üniversiteler

Sıralama Aralığı

Üniversite ve Ülke

Ülke

201-250

King Fahd University of Petroleum and Minerals

Suudi Arabistan

251-300

 

Abu Dhabi University

Khalifa University

Qatar University

King Abdulaziz University

University of Malaya

BAE

BAE

Katar

Suudi Arabistan

Malezya

301-350

Universiti Teknologi Petronas

United Arab Emirates University

Malezya

BAE

 

351-400

 

Amirkabir University of Technology

University of Sharjah

Koç Üniversitesi

Orta Doğu Teknik Üniversitesi

Sabancı Üniversitesi

İran

BAE

Türkiye

Türkiye

Türkiye

401-500

 

Universiti Brunei Darussalam

Zayed University

Quaid-i-Azam University

King Saud University

Prince Sultan University (PSU)

Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University

Iran University of Science and Technology

University of Tehran 

Universiti Utara Malaysia

Universiti Kebangsaan Malaysia

Universiti Teknologi Malaysia

Universiti Sains Malaysia

Bruney

BAE

Pakistan

Suudi Arabistan

Suudi Arabistan

Suudi Arabistan

 

İran

İran

Malezya

Malezya

Malezya

Malezya

 

Kaynak: Yazar tarafından The Times Higher Education 2024 sıralaması listesinden oluşturulmuştur.

 

The Times Higher Education 2024 ilk 500 üniversite sıralamasında İslam ülkelerinden (İslam İşbirliği Teşkilatı üyesi) 25 üniversite yer almaktadır. Bu sıralamada 2020 yılında 14 üniversite ilk 500’de yer alırken bugün bu sayı 25’e çıkmıştır.  2024 sıralamasındaki İİT mensubu ülkelere ait üniversitelerin 6’sı Malezya, 5’i Suudi Arabistan, 5’i BAE, 3’ü Türkiye, 3’ü İran üniversitesidir. Sıralamada Pakistan, Katar ve Bruney 1’er üniversiteyle yer almaktadır. Türkiye ve İran gibi yükseköğretim sistemi daha büyük ülkelerin, yükseköğretim sistemi daha küçük ülkelere göre bu sıralamada daha az üniversitesi bulunduğu dikkat çekmektedir.

 

Bir diğer sıralama sistemi QS World University Rankings 2024: Top Global Universities listesinde yer alan İslam Ülkelerindeki (İİT) ilk 50 üniversite Tablo 3’te verilmiştir.

Tablo 3. QS World University Rankings 2024: Top Global Universities Listesinde Yer Alan İslam Ülkelerindeki (İİT) İlk 50 Üniversite

İİT

Sırası

Dünya Sıralaması

Üniversite

Ülke

1

65

Universiti Malaya (UM)

Malezya

2

137

Universiti Sains Malaysia (USM)

Malezya

3

143

King Abdulaziz University (KAU)

Suudi Arabistan

4

158

Universiti Putra Malaysia (UPM)

Malezya

5

159

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Malezya

6

173

Qatar University

Katar

7

180

King Fahd University of Petroleum & Minerals

Suudi Arabistan

8

188

Universiti Teknologi Malaysia

Malezya

9

203

King Saud University

Suudi Arabistan

10

226

American University of Beirut (AUB)

Lübnan

11

230

Al-Farabi Kazakh National University

Kazakistan

12

230

Khalifa University

BAE

13

237

Universitas Indonesia

Endonezya

14

263

Gadjah Mada University

Endonezya

15

281

Bandung Institute of Technology (ITB)

Endonezya

16

284

Taylor's University

Malezya

17

290

United Arab Emirates University

BAE

18

300

UCSI University

Malezya

19

307

Universiti Teknologi PETRONAS (UTP)

Malezya

20

310

Hamad bin Khalifa University

Katar

21

315

Quaid-i-Azam University

Pakistan

22

334

Sharif University of Technology

İran

23

345

Airlangga University

Endonezya

24

355

L.N. Gumilyov Eurasian National University (ENU)

Kazakistan

25

360

University of Tehran

İran

26

364

American University of Sharjah

BAE

27

367

National University of Sciences And Technology (NUST) Islamabad

Pakistan

28

371

Cairo University

Mısır

29

375

Amirkabir University of Technology

İran

30

387

Universiti Brunei Darussalam (UBD)

Bruney

31

404

Istanbul Technical University

Türkiye

32

415

The American University in Cairo

Mısır

33

431

Koç University

Türkiye

34

454

Sultan Qaboos University

Umman

35

465

University of Sharjah

BAE

36

489

IPB University (Aka Bogor Agricultural University)

Endenozya

37

502

Bilkent University

Türkiye

38

514

Bogaziçi Üniversitesi

Türkiye

39

525

Universiti Teknologi Brunei

Brunei

40

526

Sabanci University

Türkiye

41

538

Universiti Utara Malaysia (UUM)

Malezya

42

540

Lahore University of Management Sciences (LUMS)

Pakistan

43

551

Ajman University

BAE

44

551

Canadian University Dubai

BAE

45

555

Universiti Teknologi MARA - UITM

Malezya

46

582

Applied Science University - Bahrain

Bahreyn

47

586

Sunway University

Malezya

48

590

Prince Mohammad Bin Fahd university

Suudi Arabistan

49

595

Imam Abdulrahman Bin Faisal University (IAU)

Suudi Arabistan

50

605

American University in Dubai

BAE

 

Kaynak: Yazar tarafından “QS World University Rankings 2024: Top Global Universities” listesinden oluşturulmuştur.

 

QS World University Rankings 2024: Top Global Universities listesi ilk 500 üniversite sıralamasında İslam Ülkelerinden (İİT üyesi) 36 üniversite yer almaktadır. QS 2024 sıralamasındaki İİT mensubu ülkelere ait üniversitelerin 8’i Malezya, 5’i Endonezya, 4’ü BAE üniversiteleridir. Bu sıralamada Suudi Arabistan ve İran 3’er; Türkiye, Mısır, Katar, Kazakistan, Pakistan 2’şer; Lübnan, Umman ve Bruney 1’er üniversite ile yer almaktadır. THE sıralamasında olduğu gibi Türkiye ve İran gibi yükseköğretim sistemi daha büyük ülkelerin yükseköğretim sistemi daha küçük ülkelere göre bu sıralamada daha az üniversitesi bulunduğu dikkat çekmektedir. Buna karşılık Malezya bu sıralamada da en fazla üniversiteye sahipken, THE sıralamasında üniversitesi bulunmayan Endonezya QS sıralamasında 5 üniversite ile yer almaktadır.

Daha önce de belirtildiği gibi sıralama sistemlerinin metodolojileri farklılık gösterdiği için ülkelerin sıralamalardaki üniversite sayıları farklılaşmaktadır. Dikkat çeken bir gelişme her iki sıralamada da yer alan İslam dünyası ülkelerindeki üniversite sayısı yıllar itibarıyla artmaktadır. İslam ülkelerindeki üniversitelerin sıralamalardaki sayısının artması önemli olmakla birlikte daha kapsamlı analizleri gerektirmektedir. Bundan sonraki bölümde İslam ülkelerindeki üniversitelerin üretkenliği ele alınmaktadır.

İslam Ülkelerinde Bilimsel Üretkenlik ve Performans

Sarwar ve Hassan (2015), Müslüman dünyada bilim ve teknoloji alanındaki üretkenlik ve iş birliklerine dair SCOPUS’ta 2000-2011 yılları arasında yayınlanan makaleler üzerinden bir analiz yapmıştır. Bu çalışmada bilimsel çıktılar bakımından Türkiye ilk sırada yer alırken daha sonra sırasıyla İran, Malezya, Mısır ve Pakistan gelmektedir. Araştırma çıktılarının ağırlığı sırasıyla veterinerlik, kimya mühendisliği, kimya, dişçilik ile tarım ve biyo-bilim alanlarındadır. 2000-2011 yılları arasında bütün bilim ve teknoloji alanlarında %10’dan fazla artış olmuştur. Artışın en fazla olduğu alanlar ekonomi, ekonometri ve finans, bağışıklık ve mikrobiyoloji, tarım ve biyoloji bilimleri, matematik ve bilgisayar bilimleridir. Tunus ve Cezayir’in Fransa’yla iş birliği istisna tutulursa İslam ülkeleri iş birliklerini kendi aralarında yapmışlardır. Türkiye ve İran dışındaki yazarlar daha geniş gruplarla çalışmıştır. Bu dönemde dikkat çeken bir gelişme de 2009 yılında Müslüman dünyadaki araştırma çıktılarının dünya ortalamasının üzerine olmasıdır.

Oldaç’ın (2022) WoS’da yayımlanan makaleler üzerinden yaptığı son 30 yılı kapsayan çalışmada dünya sıralamasında Türkiye 21, İran 23, Mısır 39, Suudi Arabistan 40, Malezya 43 ve Pakistan 46. sırada yer alan İslam ülkeleridir. Aşağıdaki şekilde son 30 yılda İslam ülkelerinde bazılarında toplam yayın sayıları görülmektedir (Grafik 1).

 

 1

Grafik 1. İslam İşbirliği Teşkilatı üyesi ülkelerde 1990-2020 yılları arasında WoS veritabanında yer alan bilimsel makalelerin dağılımı

Kaynak: Oldac, 2022.

Bu şekle göre Türkiye ve İran dünya ortalamasının üzerinde ve diğer Müslüman ülkelerden açık ara öndedir. Bu iki ülkeyi Mısır, Sudi Arabistan, Malezya ve Pakistan izlemektedir. Müslüman ülkelerin nüfuslarına göre global bilime katkıları 2010’lu yıllara kadar daha düşük iken 2010’lı yıllarda bir artış görülmektedir.

 

Müslüman ülkelerin nüfuslarına göre global bilime katkıları 2010’lu yıllara kadar daha düşük iken 2010’lı yıllarda bir artış görülmektedir.

 

İslam ülkelerinin yayın sayılarının 2009 yılından itibaren dünya ortalamasının üzerine çıktığı ve 2010’lu yıllar itibarıyla araştırma çıktılarında artış olduğu daha önce belirtilmişti. Bu dönemde bazı değişiklikler de yaşanmıştır. 2014 yılına kadar Türkiye bilimsel üretkenlikte ilk sırada iken bu tarihten sonra İran öne geçmiştir. 2018 yılına geldiğimizde İslam İşbirliği Teşkilatı üyesi ilk on ülkenin araştırma üretkenliği aşağıda Grafik 2’de görülmektedir. Grafikte ülkelerin hem İİT ülkeleri arasındaki yeri hem de dünyadaki araştırma etkinliği yeri verilmiştir. Dünya araştırma etkinliği bakımından ABD (17.30) ve Çin (15.18) ile ilk iki sıradadır. İİT ülkeleri arasında ise İran (1.52) ve Türkiye (1.15) ile ilk sıralardadır.

 

  2  

Grafik 2. İİT Ülkelerinde Araştırma Etkinliği (2018)

Kaynak: Haq and Tanveer, 2020.

Haq ve Tanver (2020) ile Oldaç’ın (2022) çalışmalarındaki bulgulara göre son yıllarda İslam ülkelerinde yayın eğilimleri değişmektedir. 2014’ten sonra İran ilk sıra Türkiye ise 2. sıradadır. Yine bu yıllarda Sudi Arabistan, Mısır ve Pakistan’ın da yükselişte olduğu ve Malezya’yı geçtiği görülmektedir. Bu sıralamalar nüfusa göre ele alındığı zaman ülkelerin yayın etkinliği bakımından sırası farklılaşmaktadır. Bu bağlamda Malezya’nın sıralamadaki yeri aşağıya inmiş görünse de bu ülkedeki üretim sistemi göz ardı edilmemelidir. Yayınların yapıldığı dergilerin yüzdelik dilimdeki yerlerine göre sıralama yapıldığında daha fazla yayın yapan ve bilim sistemi geniş ülkeler (Türkiye, İran ve Pakistan) daha aşağılarda yer almaktadır. Buna karşılık bu sıralamada daha küçük ülkeler (Örneğin Katar, BAE ve Lübnan) veya yükselen ülkeler (örneğin Endonezya ve Bangladeş) daha yukarılardadır.

İslam Ülkelerinde Bazı AR-GE Göstergeleri

Hamid’e (2015) göre İİT ülkeleri GSYH’lerin %0,5’ini Ar-Ge için harcamaktadır. Bu konuda dünya ortalaması %1,78, gelişmiş ülkelerin ise %3’tür.

Oldaç’ın çalışmasına göre (2022) 2017-2018 yıllarında WoS veritabanında yer alan bilimsel yayınlarına göre öne çıkan 15 İslam İşbirliği Teşkilatı üyesi ülkedeki bazı AR-GE göstergeleri Grafik 3 ve 4’te gösterilmiştir:

 

3 

Grafik 3. WoS yayınlarına göre öne çıkan İslam İşbirliği Teşkilatı üyesi bazı ülkelerdeki AR-GE Harcamalarının GSYİH’ye oranı ve kişi başına düşen toplam harcama göstergesi.

Kaynak: Oldac, 2022.

 

3

 

 

Grafik 4.  WoS yayınlarına göre öne çıkan İslam İşbirliği Teşkilatı üyesi bazı ülkelerdeki araştımacılara yönelik AR-GE harcamaları göstergesi.

Kaynak: Oldac, 2022.

 

Grafik 3 ve 4 incelendiği zaman BAE ve Malezya %1’in üzerinde, Türkiye ise bu orana yakındır. Kişi başına toplam AR-GE harcamalarında BAE ve Katar en yüksek miktarlara sahip ülkeler olarak belirgin bir biçimde ilk sıralardadır. Bu ülkelerin peşinden gelen Malezya ve Türkiye dünya ortalamasına yakın oranlara sahiptir. Toplam AR-GE personeli sayısı bakımından ise İran, Türkiye ve Mısır ilk sıralardadır. Bu sonuçlar niceliksel büyüklüklerin otomatik olarak yayın ya da AR-GE çıktısına dönüşmediğini göstermektedir.

İİT ülkelerinin global patent başvurularındaki payı %1,8’dir. Dünyada bu konuda Çin, ABD ve Japonya ilk sıradadır. İİT ülkeleri arasında ise İran, Endonezya, Türkiye, Malezya ve Suudi Arabistan ilk sıraları paylaşmaktadır. Bu 5 ülke İİT ülkelerindeki patent başvurularının %71’ini gerçekleştirmektedir (SESRIC, 2023).

Sonuç

Dünyadaki politik, ekonomik, sosyal, teknolojik, hukuki ve çevresel değişimler yükseköğretim alanını derinden etkilemektedir. Yükseköğretim alanındaki gelişmeler yükseköğretimi stratejik bir bakışla ele almayı ve bu perspektifle yapısal ve yönetsel değişim yapmayı gerekli kılmaktadır. Günümüzde yaşanacak değişimlere hızlı cevap vermek ve yükseköğretimden beklenen talepleri karşılamak önem arz etmektedir (Erdoğmuş, 2019). Yükseköğretim ve bilgi üretimini ekonomik ve sosyal kalkınmanın önemli bir faktörü olarak konumlandırmak gerekmektedir.

Ülkelerin ekonomik ve sosyal gelişmelerinde üniversiteler ve bilgi üretimi önemli bir role sahiptir. Dünyadaki 200’den fazla devletten 57 tanesi ya da %28,5’lik kısmı İslam İşbirliği Teşkilatı ülkesidir. İslam İşbirliği Teşkilatı ülkeleri dünyada etki olabilecek bir nüfus oranına sahiptir. İİT ülkeleri, kurumsal olarak G20 ülkelerinden sonra dünyadaki en büyük nüfusa sahiptir. Dünyanın toplam nüfusunun da %24,56 karşılık gelmektedir. Diğer taraftan İİT ülkelerinin millî gelirleri toplamı dünya genelinde yeterince etkili olabilecek düzeye ulaşmamıştır.  İİT ülkelerinin toplam milli gelirleri kurumsal olarak Avrupa Birliği’nin (EU) %35,29, Çin’in %49,24 ve ABD’nin %32,23’lik kısmına denk gelmektedir. Diğer bir ifadeyle Almanya’nın sadece 1,65 katına, Japonya’nın ise yaklaşık 1,33 katına eşittir. İİT ülkelerinin ekonomik büyüklüğü Dünya ekonomisinin sadece %7,81’lik kısmına karşılık gelmektedir. Bu değer dünyada yeterince etkili olmadığını açık bir biçimde sergilemektedir (Yıldırım ve Yeşilata, 2020).

Pakistan’dan fizik alanında Abdüssalam, Kimya alanında ise Mısır’dan Ahmet Zewail ve Türkiye’den Aziz Sancar Nobel bilim ödülü kazandılar. Yine ABD ve diğer ülkelerde yaşayan ve çalışan çok sayıda araştırmacı ve bilim insanı bulunmaktadır. Üretken ve öne çıkan araştırmacı ve bilim adamlarının önemli bir kısmının Müslüman ülkelerin dışında yaşadıkları da bir gerçektir. Nobel bilim ödülü alan 3 bilim insanı da İngiltere ve ABD’de yaşamış ve çalışmıştır (Najam, 2015). Bu kapsamda Müslüman ülkelerde yenilikçi ve üretken araştırmalar için güncel bir alt yapı, iyi eğitimli bilim insanları, araştırma için kapsamlı araştırma izleme sistemi, araştırma geliştirme fonu ayrılması ve kültürel, politik ve güvenlik engellerini kaldırarak pratik araştırma politikaları oluşturmak gerekmektedir (Rizvi, 2005).

İslam ülkelerinin global bilime katkılarını değerlendirirken incelenen yayınların ve taranan endekslerin İngilizce ve Avrupa dillerinde yayınları ele aldığı, İİT ülkelerinin kullandığı dillerde yayınların yer almadığının altını çizmekte yarar var. Yine Müslüman dünya denildiği zaman bunu sadece İslam ülkeleriyle sınırlamamak gerekir. Bunun en iyi örneği Hindistan’dır. Bu ülkede diğer ülkelerden daha fazla Müslüman yaşamaktadır. Bu yüzden İslam ülkelerinin yayın üretkenliğini değerlendirirken bu faktörlerin de dikkate alınmasında yarar var. Bu kısıtlara ve son yıllarda yaşanan görece artışa rağmen İslam ülkelerindeki bilimsel üretimin ve performansın artması ve bunun için gerekli ortam ve kaynakların hazırlanması gereği açıktır.

İslam ülkelerinde yükseköğretimde araştırma, bilgi üretme, mesleki bilgi ve beceri kazandırma gibi alanlarda nitelik, kapasite ve verimliliği artırmaya odaklanılması gerekmektedir. Diğer yandan yükseköğretim kurumlarının insanın varoluş gayesi ve anlam arayışına cevap üretme, felsefi ve entelektüel birikim kazandırma gibi amaç ve önceliklerini kaybetmemesi önem arz etmektedir. İslam ülkeleri ve yükseköğretim kurumları yükseköğretimde ve bilgi üretmede dünyadaki ana akım gelişmeleri izlerken bir yandan da özgün yaklaşım ve yöntemler geliştirme arayışında olmalıdır.


 

 

Kaynakça

Erdoğmuş, N. (2023). Giriş: Türkiye’de yükseköğretimde son yüz yılda yaşanan değişim ve gelişmeler. N. Erdoğmuş (Ed.) içinde, Türkiye’nin yüzyılı yükseköğretim. İstanbul: Nokta Yayınları.

Erdoğmuş, N. (2019). Geleceğin Türkiye’sinde yükseköğretim. İstanbul: İLKE Yayınları. 

Haq, I. U., & Tanveer, M. (2020). Status of research productivity and higher education in the members of Organization of Islamic Cooperation (OIC). Library Philosophy and Practice (e-journal), 3845.

Najam, A. (2015). Science, society & the university: 5 propositions. Guessoum, N. & Osama, A. (Eds). Science at the universities of the Muslim world içinde. Muslim World Science Initiative, Islamabad.

Oldac, Y. I. (2022). Global science and the muslim world: overview of muslim-majority country contributions to global science. Scientometrics, 127(11), 6231-6255.

Sarwar, R., Hassan, SU (2015). A bibliometric assessment of scientific productivity and international collaboration of the Islamic World in science and technology (S&T) areas. Scientometrics, 105, 1059–1077.

SESRIC (2023).  OIC Economic Outlook 2023: The Rise of the Digital Economy and Bridging the Digital Divide. https://www.sesric.org/publications-detail.php?id=580 adresinden erişildi.

Yıldırım, R. ve Yeşilata, B. (2020). İslam işbirliği teşkilatı ülkelerinde yükseköğretime dayalı insan kaynaklarının analizi ve planlanması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(3), 474-487.

 

 

 

Paylaş

Nihat Erdoğmuş

1992 yılında Boğaziçi Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden mezun oldu. Yüksek Lisansını İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Davranış Bilimleri Anabilim Dalında 1995 yılında tamamladı. 1998 yılında Sakarya Üniversitesi Yönetim ve Organizasyon Bilim ...

Son İçerikler
Toplumsal Meseleler
Kuzey Makedonya'dan Batı Avrupa'ya: Yükselen Beyin Göçü
25 Nisan 2025
Toplumsal Meseleler
İsrail’in Bölünmeleri Derinleştirmedeki Rolü: Azınlık Stratejileri Bağlamında Dürziler Örneği
15 Nisan 2025
Düşünce
Hartum Zaferi: Sudan Silahlı Kuvvetleri’nin Başkentteki Üstünlüğü, RSF’nin Geri Çekilişi ve Bölgesel Yansımaları
29 Mart 2025
Suriye'nin Yeniden İnşası: Öncelikler ve Zorluklar
21 Mart 2025
Düşünce
Kosova 2025 Genel Seçimleri: Seçim Sonrası Dönem ve Gelecek Beklentileri
10 Mart 2025
Çok Okunanlar
Toplumsal Meseleler
Güney Kore Müslüman Topluluğu Üzerine Kısa Bir Analiz
20 Ekim 2022
Ekonomi
İsrail Boykotunun Ön Sonuçları
17 Ocak 2024
Kültür ve Sanat
Yeniden Eskiye Bakmak: Yeni Mardin’de Geleneğin İcadı ve Canlandırmacı Mimarlık
17 Kasım 2023
Kültür ve Sanat
Farha: Sinemanın Nekbe’ye Şahitliği
21 Kasım 2023
Temel Hak ve Özgürlükler
İslami Feminizm Nedir, Müslüman Feminist Kimdir?
21 Nisan 2023
logo

Platform, Müslüman toplumların fikrî, siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gündemlerini takip ve tahlil edip Müslüman dünyaya dair güncel ve özgün perspektifler sunmayı amaçlayan bir yayın organı olarak İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı bünyesinde kurulmuştur.

  • SAYILAR
  • Analizler
  • İNFOGRAFİK
  • Müslüman Dünyadan Sesler
  • Hakkımızda
  • İletişim
  • İLKE ANASAYFA
  • platform@ilke.org.tr
  • (0216) 310 43 18
  • Aziz Mahmut Hüdayi Mah.Türbe Kapısı Sk. No: 13Üsküdar, İstanbul

Copyright © by NG. Bütün Hakları Saklıdır