İLKE Vakfı
Platform
  • English
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
  • PLATFORM
  • HABERLER
    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    The Platform Talks: Kinda Hawasli ile 8 Aralık Sonrası Suriye

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    The Platform Talks: Azzam Tamimi ile 7 Ekim Sonrası Filistin

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce Konferansı’nda buluşuyoruz!

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Gazze Soykırımı Günlerinde Aktivizm ve İslamofobi

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce Konferansı

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Dr. Jonathan Brown “İslam’ın Siyahiliğe ve Köleliğe Yaklaşımı” adlı seminer gerçekleştirdi.

  • ANALİZLER
    • Hepsi
    • Düşünce
    • Eğitim
    • Ekonomi
    • Enerji ve Çevre
    • Göç
    • Medya, Kültür ve Sanat
    • Temel Hak ve Özgürlükler
    • Toplumsal Meseleler
    İslami Feministler İran’daki Başörtü Zorunluluğuna Nasıl Bakıyor?

    İslami Feministler İran’daki Başörtü Zorunluluğuna Nasıl Bakıyor?

    8 Aralık 2024’ten Bugüne Suriye: Devrimin İlk Yılının Muhasebesi

    8 Aralık 2024’ten Bugüne Suriye: Devrimin İlk Yılının Muhasebesi

    7 Ekim Sonrası Gazze’de Çöken Sağlık Sistemi ve Yeryüzü Doktorları’nın Rolü

    7 Ekim Sonrası Gazze’de Çöken Sağlık Sistemi ve Yeryüzü Doktorları’nın Rolü

    Possible Scenarios Regarding Iran’s Nuclear Negotiations

    İran’ın Nükleer Müzakerelerine İlişkin Olası Senaryolar

    Katliamların Gölgesinde Sudan

    Katliamların Gölgesinde Sudan

    Gazze’de Soykırımın Psikolojik Yansımaları: Süreğen Travma, Sumud ve ‘Uzak Şahitler’

    Gazze’de Soykırımın Psikolojik Yansımaları: Süreğen Travma, Sumud ve ‘Uzak Şahitler’

  • SÖYLEŞİLER
    From the Ballot Box to the Street: The Rising Social Wave in Tanzania After the Election

    Sandıktan Sokağa: Tanzanya’da Seçim Sonrası Yükselen Toplumsal Dalga

    Müslüman Nüfusa Karşı Güvenlikleştirme

    Müslüman Nüfusa Karşı Güvenlikleştirme

    Filistinli Yönetmen Nevres Salih’le Söyleşi

    Filistinli Yönetmen Nevres Salih’le Söyleşi

    Çin’de Bir Hattat: Haji Noor Deen

    Çin’de Bir Hattat: Haji Noor Deen

    IGMG Başkanı Kemal Ergün: Avrupa Artık Müslümanların Vatanı Olmuştur

    IGMG Başkanı Kemal Ergün: Avrupa Artık Müslümanların Vatanı Olmuştur

    Gurbet Hikayeleri

    Gurbet Hikayeleri

    Göçü Yönetmek: Dr. Mehmet Köse’yle Söyleşi

    Göçü Yönetmek: Dr. Mehmet Köse’yle Söyleşi

    İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerle Söyleşi

    İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerle Söyleşi

    Zaytuna College Lisansüstü Eğitim Dekanı Maşuk Yamaç’la Söyleşi

    Zaytuna College Lisansüstü Eğitim Dekanı Maşuk Yamaç’la Söyleşi

  • DÜNYADAN SESLER
    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. ADEEL MALIK

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. ADEEL MALIK

    Voices from the Muslim World | Sari Hanafi (with Turkish subtitles)

    Voices from the Muslim World | Sari Hanafi (with Turkish subtitles)

    Voices from the Muslim World | Ovamir Anjum

    Voices from the Muslim World | Ovamir Anjum

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. YASIR QADHI

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. YASIR QADHI

  • SAYILAR
  • VERİTABANI
    • Hepsi
    • Hareketler
    • Kurumlar
    • Şahsiyetler
    Pak-Türk Maarif

    Pak-Türk Maarif

    İslam Vakfı

    İslam Vakfı

    Avrupa Fetva ve Araştırma Konseyi

    Avrupa Fetva ve Araştırma Konseyi

    Tokyo Camii ve Diyanet Türk Kültür Merkezi

    Tokyo Camii ve Diyanet Türk Kültür Merkezi

  • PLATFORM
  • HABERLER
    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    The Platform Talks: Kinda Hawasli ile 8 Aralık Sonrası Suriye

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    The Platform Talks: Azzam Tamimi ile 7 Ekim Sonrası Filistin

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce Konferansı’nda buluşuyoruz!

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Gazze Soykırımı Günlerinde Aktivizm ve İslamofobi

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce Konferansı

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Dr. Jonathan Brown “İslam’ın Siyahiliğe ve Köleliğe Yaklaşımı” adlı seminer gerçekleştirdi.

  • ANALİZLER
    • Hepsi
    • Düşünce
    • Eğitim
    • Ekonomi
    • Enerji ve Çevre
    • Göç
    • Medya, Kültür ve Sanat
    • Temel Hak ve Özgürlükler
    • Toplumsal Meseleler
    İslami Feministler İran’daki Başörtü Zorunluluğuna Nasıl Bakıyor?

    İslami Feministler İran’daki Başörtü Zorunluluğuna Nasıl Bakıyor?

    8 Aralık 2024’ten Bugüne Suriye: Devrimin İlk Yılının Muhasebesi

    8 Aralık 2024’ten Bugüne Suriye: Devrimin İlk Yılının Muhasebesi

    7 Ekim Sonrası Gazze’de Çöken Sağlık Sistemi ve Yeryüzü Doktorları’nın Rolü

    7 Ekim Sonrası Gazze’de Çöken Sağlık Sistemi ve Yeryüzü Doktorları’nın Rolü

    Possible Scenarios Regarding Iran’s Nuclear Negotiations

    İran’ın Nükleer Müzakerelerine İlişkin Olası Senaryolar

    Katliamların Gölgesinde Sudan

    Katliamların Gölgesinde Sudan

    Gazze’de Soykırımın Psikolojik Yansımaları: Süreğen Travma, Sumud ve ‘Uzak Şahitler’

    Gazze’de Soykırımın Psikolojik Yansımaları: Süreğen Travma, Sumud ve ‘Uzak Şahitler’

  • SÖYLEŞİLER
    From the Ballot Box to the Street: The Rising Social Wave in Tanzania After the Election

    Sandıktan Sokağa: Tanzanya’da Seçim Sonrası Yükselen Toplumsal Dalga

    Müslüman Nüfusa Karşı Güvenlikleştirme

    Müslüman Nüfusa Karşı Güvenlikleştirme

    Filistinli Yönetmen Nevres Salih’le Söyleşi

    Filistinli Yönetmen Nevres Salih’le Söyleşi

    Çin’de Bir Hattat: Haji Noor Deen

    Çin’de Bir Hattat: Haji Noor Deen

    IGMG Başkanı Kemal Ergün: Avrupa Artık Müslümanların Vatanı Olmuştur

    IGMG Başkanı Kemal Ergün: Avrupa Artık Müslümanların Vatanı Olmuştur

    Gurbet Hikayeleri

    Gurbet Hikayeleri

    Göçü Yönetmek: Dr. Mehmet Köse’yle Söyleşi

    Göçü Yönetmek: Dr. Mehmet Köse’yle Söyleşi

    İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerle Söyleşi

    İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerle Söyleşi

    Zaytuna College Lisansüstü Eğitim Dekanı Maşuk Yamaç’la Söyleşi

    Zaytuna College Lisansüstü Eğitim Dekanı Maşuk Yamaç’la Söyleşi

  • DÜNYADAN SESLER
    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. ADEEL MALIK

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. ADEEL MALIK

    Voices from the Muslim World | Sari Hanafi (with Turkish subtitles)

    Voices from the Muslim World | Sari Hanafi (with Turkish subtitles)

    Voices from the Muslim World | Ovamir Anjum

    Voices from the Muslim World | Ovamir Anjum

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. YASIR QADHI

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. YASIR QADHI

  • SAYILAR
  • VERİTABANI
    • Hepsi
    • Hareketler
    • Kurumlar
    • Şahsiyetler
    Pak-Türk Maarif

    Pak-Türk Maarif

    İslam Vakfı

    İslam Vakfı

    Avrupa Fetva ve Araştırma Konseyi

    Avrupa Fetva ve Araştırma Konseyi

    Tokyo Camii ve Diyanet Türk Kültür Merkezi

    Tokyo Camii ve Diyanet Türk Kültür Merkezi

Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
Platform
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
Anasayfa Analizler

İslami Feministler İran’daki Başörtü Zorunluluğuna Nasıl Bakıyor?

Zeynep Tekdoğan by Zeynep Tekdoğan
9 Aralık 2025
in Analizler, Toplumsal Meseleler
A A
0
İslami Feministler İran’daki Başörtü Zorunluluğuna Nasıl Bakıyor?
Share on FacebookShare on Twitter

İran’da başörtüsü meselesi ülke içinde ve küresel boyutta çok konuşulan konular arasında yer alan uluslararası arenada popülerliği yüksek bir konu olmaya devam etmektedir.  Sosyal statülerinin değişim ve dönüşüme uğradığı devrimin ardından kadınlar, farklı yıllarda çeşitli eylemler düzenlemiştir. Son olarak Mahsa Amini protestolarında da kolektif başkaldırı örneklerinden birini gösteren kadınlar “Kadın, Hayat, Özgürlük” sloganları ile zorunlu hicap yasası başta olmak üzere pek çok taleple sokaklara dökülmüştür.

İran’da hicap konusu, dini uygulamadan öte devlete bağlılık, kültürel bütünlük ve kadın söyleminin bir tezahürü olarak karşılık bulmuş, kadınların devletin bekası için korunması gereken bir obje niteliğine bürünmesinin bir aracı olmuştur. Özellikle devrimin ilk yıllarından beri kanıksanmış bir söylem olan dini figürlerle[1] kadınların devlet içindeki temsillerinin altı çizilmiştir.

Kadınların rejimin görünür temsilcisi olması pek çok yönüyle eleştirilmiş, bazı kadınlar bu duruma karşı rejimin değil İslam’ın çizdiği bir çerçeveye dönmek için çeşitli girişimlerde bulunmuşlardır. İslami feminizmin İran içinde neşvünema bulması da İslam Devrimi ile ilintilidir ve Müslüman kadınlar yaşanan değişimlere karşı yeni yorumlamaya ihtiyaç duymuştur. Bu çabalar, patriyarkal iktidar yapısına karşı meşru ve din temelli bir direniş biçimi olarak değerlendirilmelidir. 

Temelinde Kur’an’ı yapı söküme uğratarak kadınlar adına “daha sağlıklı” bir bakış açısı getirmeyi amaçlayan İslami feminizm, 1990’lı yılların başında, İran’da yayınlanan Zanan dergisiyle adından söz edilir hale gelmiştir. Farklı ülkelerdeki Müslüman kadınlar tarafından da benimsenen bu kavramın içeriği farklı metotlarla genişletilmiştir.

İslam’da kadının konumunu inceleyen, Kur’an’ın farklı yorumlamasından doğan, kadın karşıtı söylemler üzerinden bir okuma yapmayı öncelemektedir. Peygamberin vefatının ardından İslam’da ortaya çıkan farklı/değişen yorumlar üzerine bir inceleme amaçlayan kadınlar, Kur’an’ın “kadın eliyle ve kadın lehine” okumasını savunarak aynı zamanda fıkıh ve hadis çalışmaları ile de bu girişimlerini desteklemektedir. 

İslami feminizmin kavramsal zemine oturmasında etkili olan yazar Amine Wedud, Kur’an’ın tarih ötesi ve aşkın bir ahlaki değer sunduğunu, gerçekleşmiş olayları tarihi birer vaka değil arkasında yatan maksat çerçevesinde değerlendirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır (Wedud, 2005: 56). Bunun yanı sıra Wedud, Kur’an mesajının iyi anlaşılmadığını ve arka planına yönelik iyi okumalar yapılmadığını böylece Kur’an yorumlarının kişinin kendi deneyimlerine göre değişiklik gösterdiğini, kültür, gelenek, coğrafya ve cinsiyete bağlı olarak farklılaşabileceğinin de altını çizmektedir (Wedud, 2005: 21; Yılmaz, 2021:118-20).

Böylece sorunlu gördükleri yanlış anlaşılmalar üzerine düzenlemeler yapan Müslüman feministler, pek çok ayet ve hadisi yeniden ele alarak Peygamber dönemi uygulamalarla örtüşmeyenleri düzenleme yoluna girdiler. Wedud gibi isimler aynı zamanda Kur’an’ın sadece “peygamber dönemi uygulamalarıyla sınırlı kalmaması” gerektiğini savunarak bu durumun Kur’an’ın vurguladığı “evrensellik” anlayışına ters düşeceğini aktarmaktadır (Wedud, 2005: 25). Ziba Mir Hosseini ve Asma Barlas gibi isimler de yine İslam ve Arap geleneğinin birbirinden ayrı tutulması gerektiğini savunmuştur (Yılmaz, 2021: 115-118).  Bununla birlikte İslami feminist aktivistler temel olarak velayet, çok eşlilik, darb, kavvamlık, tesettür, cemaatle namaz, seyahat gibi konulara yoğunlaşmış ve bu konulardaki ayetlerin yorumlanmasını erkek tekelinden çıkartıp hermenötik bir metotla yeniden ve doğru bir şekilde tefsir etmeyi amaçlamıştır. İran’da devrimin ardından uygulamaya konulan pek çok uygulama, çok eşliliğe müsaade edilmesi (Tuksal, 2012: 65) mut’a nikahı, seyahat kısıtlaması, başörtüsü zorunluluğu gibi konular İslami feministlerce eleştirilen başat konu başlıklarıdır.

İslami feminizm tartışmalarını yürüten kadınların başörtüsüne ilişkin itirazları iki yönlü ilerlemiştir. Bir yandan tesettürün önemli ve gerekli olduğunu vurgulayanlar varken diğer yandan onu kültürel bir oluşum olarak yorumlayanlar da bulunmaktadır. Bununla birlikte İslami feminist kadınların büyük bir kısmı, hicabın esasen bir kamusal alan meselesine dönüştüğü konusunda mutabıktır.  Mernissi “hicap” kavramını açıklarken üç farklı aşama ve boyuttan bahsetmiştir.  Birincisi bakıştan gizlenmek, ikincisi iki cins arasındaki mesafeyi ve farkı ortaya koymak için mekân ilişkisi, üçüncüsü ise yasak olana işarettir. Bunun yanı sıra Mernissi’ye göre tesettür, özel alanı ayırmak için kullanılır ve iç dünya olan ev ile dış dünya olan kamusal yaşamı birbirinden ayırır. Fakat yine Mernissi, bu durumun zamanla bozularak asıl anlamından kaydığını ve tesettürün kadınların evde tutulması ve cinsiyet ayrımcılığını ifade etmek için kullanılan bir ibareye dönüştüğünü de vurgular (Göle, 2019: 131). Tesettür için geliştirilen ikinci bakış açısı da tesettürün geleneksel ve kültürel bir anlayış olduğudur. Bazı Müslüman kadınlar, tesettürün geleneksel bir uygulama olduğunu vurgulayarak kadınların başörtüsü takmasının gerekli olmadığını düşünmektedir.  Esra Numani namaz kıldırdığı anlarda başörtüsü kullanmadığını vurgulayarak İslam dininin kadınlardan örtü takmasını istemediğini savunmaktadır (Aktaran Yıldırım, 2019:147-49).[2]

Tesettür eleştirisinin oryantalist bir bakış açısı ile farklı noktalara çekilerek gelişmemişliğin sembolü olmasını eleştiren kadınlar, bunun Batı’nın Doğulu kadını görme biçimi ile ilişkilendirirler. Cihan Aktaş, “aydın kadının süslenerek kendini göstermeye ihtiyacı yoktur. Değerleri ve amaçları vardır, özgürlüğe kavuşmak örtüden ve geleneksel süslerden kurtulmak olarak algılanmamalı.” ifadeleri ile oryantalist bakış açısını eleştirmiştir (Aktaş, 2019: 72). Müslüman kadınların örtünme ve başörtüsü tercihlerinin karşı düzlemde “erkeğin tahakkümüne boyun” eğme ve İslamcı siyasetin bir parçası olarak da nitelendirilerek kadının, siyasi hareketler içinde bir kukla ve maşa olarak göründüğünü vurgulamaktadır. Bu söylemin altında yatan önemli etken ise sosyal ve ekonomik olarak darboğazdan geçen ülkelerin ideolojik olarak “İslamcı” bir yönelişe tutunmaları ve bu ideolojinin Müslüman ülkelerdeki kimliğin oluşumunda önemli bir etken olduğu vurgular (Göle, 2019:121).  Saba Mahmood’un Politics of Piety: The Islamic Revival and the Feminist Subject çalışması, doğrudan yasa metinlerinden ziyade liberal feminizmin örtülü kadın:pasif/ezilen varsayımını sorgulayarak başörtüsü yasaklarına zemin oluşturan zihniyeti eleştirir. Mahmood, kadınların normlara sadece boyun eğmediğini, aksine bu normları bedenlerinde ve gündelik pratiklerinde yaşayıp içselleştirerek bir tür takva etiği inşa ettiklerini söyler ve normların yalnızca dayatılan olmaktan ziyade özgürce yaşanan ve arzu edilen pratikler olduğunu vurgular (Ali, 2005).  Müslüman feministlerin zorunlu başörtüsü eleştirisi, çoğu zaman sekülerleşme ya da İslam’dan kopuş olarak okunmak istense de Mir-Hosseini ve Asma Barlas’ın altını çizdiği gibi bu itiraz İslam’a karşı değil İslam adına konuştuğunu iddia eden ataerkil yorum tekeline karşıdır.

Bununla birlikte İran’da tartışılan başörtüsü zorunluluğu, teolojik bir tartışmanın ötesine geçerek siyasal bir düzlemde kendini var etmektedir. Mir-Hosseini, İran’daki hicap zorunluluğunu “kadın bedeni üzerinden kurulan hukuki-teolojik vesayet” olarak tanımlamaktadır. Devlet, erkek ulemanın yorumlarını hukuklaştırarak kadın bedenini hem ideolojik bir vitrin hem de disiplin nesnesi haline getirmektedir. Mir-Hosseini hicabın görevden çok hak olarak yeniden tanımlanması gerektiğini savunmuş ve devletin başörtüsünü zorunlu kılamayacağı ya da yasaklayamayacağı görüşünü tekrarlamıştır (Hosseini, 2007).  

Barlas ise Believing Women in Islam’da, Kur’an’ın özünde patriyarkal olmadığını, kadın ve erkek arasında adalet ve takva esaslı bir eşitlik öngördüğünü, kadın bedenine ilişkin baskıcı hükümler üretenin, ilahi metnin kendisinden çok ataerkil tefsir ve fıkıh geleneği olduğunu ileri sürer (Fernando, 2010). Bu nedenle başörtüsü takmak, Allah’a yönelen bireysel bir ibadet ve dindarlık pratiği olarak görülür, devletin bu pratiği yasaklaması, hem Kur’an’daki “dinde zorlama yoktur” (Bakara 2/256) ilkesine hem de niyet/özgür irade vurgusuna aykırı kabul edilir.

Özetlemek gerekirse başörtüsü meselesine ve İran’daki başörtüsü yasaklarına karşı Müslüman feministlerin itirazları pek çok yönden incelenebilir. İlk itiraz/öneri İslami feminizmin akademik düzlemde kavramsallaşması açısından Kur’an ve sünnetin patriyarkal yorumlardan arındırılarak adalet, haysiyet ve özgür irade ekseninde yeniden okunmasıdır. Daha sonra ise siyasi olarak kadın bedenini kontrol eden dini-hukuki rejimlerin otoriterliği sorgulanarak kadının bu düzlemdeki temsiliyetinin yeniden gözden geçirilmesidir.  Son olarak, ahlaki düzlemde dindarlığın kadınlar üzerinde bir zorlama değil hususi bir tercihe dönüşmesi yönündedir.

Müslüman kadınlar, kadının bedeni üzerindeki nihai söz hakkının bizzat kadında olmasını, devletin, ulemanın buradaki rolünün kısıtlanarak iradenin Allah ile baş başa kalan kadına sunulmasını savunur.

Kaynak

Aktaş, C. (2019).  Bacıdan Bayana. İstanbul: İz Yayıncılık.

Ali, N. (2005).  Book Review of “Politics of Piety: The Islamic Revival and the Feminist Subject”, The Herald, October.

Fernando, M.L. (2010).  Reconfiguring freedom: Muslim piety and the limits of secular law and public discourse in France. American Ethnologist, 37: 19-35. https://doi.org/10.1111/j.1548-1425.2010.01239.xhttps://doi.org/10.1111/j.1548-1425.2010.01239.x

Göle, N. (2019).  Modern Mahrem: Medeniyet ve Örtünme. İstanbul: Metis.

Hamenei, A. (2018).  İslam ve Batı Medeniyetinde Kadın, çev. İsmail Bendiderya, İstanbul: Tesnim Yayınları.

Mir-Hosseini, Z. (2006) “Muslim Women’s Quest for Equality: Between Islamic Law and Feminism.” Critical Inquiry, 32.

Mir-Hosseini, Z. (2007). “The Politics and Hermeneutics of Hijab in Iran: From Confinement to Choice” Muslim World Journal of Human Rights, vol. 4, no. 1. https://doi.org/10.2202/1554-4419.1114  

Tuksal, H.Ş. (2012). Kadın Karşıtı Söylemin İslam Geleneğindeki İzdüşümleri, Ankara: Otto.

Wedud-Muhsin, A. (2005). Kur’an ve Kadın, İstanbul: İz Yayıncılık.

Yıldırım, K. (2019).  Kabul ve Red Arasında İslami Feminizm, İstanbul: Avesta Yayınları.

Yılmaz, Z. (2021).  Dişil Dindarlık; İslamcı Kadın Hareketinin Dönüşümü. İstanbul: İletişim Yayınları.


Dipnot

[1] Hz. Fatıma ve Zeynep üzerinden yürütülen Müslüman kadın portresi ile İran devrimi sırasında ideal bir profil çizilmeye ve “militan kadın” söylemi güçlendirilmeye çalışılmıştır. Bu söyleme Humeyni’nin kadınlara yönelik konuşmalarında sıklıkla rastlanılmaktadır. Bununla birlikte Hamanei de açıklarından anlaşıldığı üzere bu bayrağı taşımaya devam etmektedir. Bu konuda daha fazla okuma için bkz: Hamenei, Ali. İslam ve Batı Medeniyetinde Kadın, çev. İsmail Bendiderya, İstanbul: Tesnim Yayınları, 2018.

[2] Ancak bu düşünce İslami feminist kadınların tümünü kapsamadığı gibi savunucusu da oldukça azdır.

Zeynep Tekdoğan

Zeynep Tekdoğan

Lisans eğitimini Yozgat Bozok Üniversitesi Tarih Bölümü’nde bitirdi. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Şarkiyat Araştırmaları Bölümü’nde yüksek lisansını tamamladı. Ankara Üniversitesi Arap Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde lisans eğitimine devam ediyor. İran’ın toplumsal, dini ve kültürel dinamikleri, Şiilik, İran’da feminist hareketler ve İslami feminizm üzerine çalışıyor. Çalışmalarını İran Araştırmaları Merkezi’nde (İRAM) sürdürüyor.

Related Articles

8 Aralık 2024’ten Bugüne Suriye: Devrimin İlk Yılının Muhasebesi
Analizler

8 Aralık 2024’ten Bugüne Suriye: Devrimin İlk Yılının Muhasebesi

8 Aralık 2025
7 Ekim Sonrası Gazze’de Çöken Sağlık Sistemi ve Yeryüzü Doktorları’nın Rolü
Analizler

7 Ekim Sonrası Gazze’de Çöken Sağlık Sistemi ve Yeryüzü Doktorları’nın Rolü

4 Aralık 2025
Possible Scenarios Regarding Iran’s Nuclear Negotiations
Analizler

İran’ın Nükleer Müzakerelerine İlişkin Olası Senaryolar

2 Aralık 2025
Katliamların Gölgesinde Sudan
Analizler

Katliamların Gölgesinde Sudan

27 Kasım 2025
Gazze’de Soykırımın Psikolojik Yansımaları: Süreğen Travma, Sumud ve ‘Uzak Şahitler’
Analizler

Gazze’de Soykırımın Psikolojik Yansımaları: Süreğen Travma, Sumud ve ‘Uzak Şahitler’

17 Kasım 2025
Din, Kimlik ve Siyaset: Amerikalı Müslümanların Yaklaşan Krizi
Analizler

Din, Kimlik ve Siyaset: Amerikalı Müslümanların Yaklaşan Krizi

17 Kasım 2025
  • Bilime Yön Verenler: Nobel Ödüllü Müslüman Bilim İnsanları

    Bilime Yön Verenler: Nobel Ödüllü Müslüman Bilim İnsanları

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Nakşibendi-Hakkani Tarikatı

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Güney Afrika’nın Temsiliyetinin Reddi Üzerinden İsrail’in Temsiliyet Reddinin Değerlendirilmesi

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Hasan Fethi Mimarlığı: Modern Dünyada Geleneği Yeniden Üretmek

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Büşra Kayıkçı

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Mezhebi, Toplumsal ve Siyasi Kimlik Krizi Arasında 8 Aralık’tan Bugüne Suriyeli Dürziler

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Sandıktan Sokağa: Tanzanya’da Seçim Sonrası Yükselen Toplumsal Dalga

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0

Platform: Müslüman Dünyanın Gündemi, Müslüman toplumların fikrî, siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gündemlerini takip ve tahlil edip Müslüman dünyaya dair güncel ve özgün perspektifler sunmayı amaçlayan bir yayın organı olarak İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı bünyesinde kurulmuştur.

  • SAYILAR
  • ANALİZLER
  • HABERLER
  • SÖYLEŞİLER
  • DÜNYADAN SESLER
  • platform@ilke.org.tr
  • (0216) 310 43 18
  • Aziz Mahmut Hüdayi Mah. Türbe Kapısı Sk. No: 13 Üsküdar, İstanbul
Instagram X-twitter

2025 @ PLATFORM bir İLKE Vakfı kuruluşudur. Tüm hakları saklıdır. 

Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
  • Anasayfa
  • Analizler
  • Haberler
  • Söyleşiler
  • Dünyadan Sesler
İLKE Vakfı
  • English