Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) resmi olarak 6 Ağustos 1971’de Kuala Lumpur’da İlahiyat öğrencileri tarafından kurulmuştur. Başkanı Mohamad Raimi Ab Rahim’idir. ABIM üyeleri Pakistan, Avustralya, Yeni Zellanda, ABD ve birçok ülkede bulunmakta ve İngiliz, Malay ve Arap okullarında eğitimlerini tamamlamaktadır. Bu bağlamda üyelik için kısıtlayıcı özelliklere sahip olmadığı düşünülebilir (Malek, 2011, ss. 16-17). Hareket Malezya’daki İslam anlayışının değişmesinde etkili olmuştur. Zainah Anwar’a göre Malezya’daki İslami canlanışın öncü hareketi olarak gösterilebilir (Aktaran: Malek, 2011, s. 14). İlerleyen zamanlarda hareketin örgütlenen ve büyüyen yapısı dikkat çekmeye başlamıştır. Özellikle liberal, milliyetçi UMNO adlı siyasi parti başta olmak üzere liberal kesimi endişelendirmiştir ve Filistin meselesi, Arap-İsrail Savaşı ve petrol krizi gibi küresel meselelere karşı ilgisi öğrencilerin büyük çoğunluğunun ilgisini çekmeyi başarmış ve hareketin büyümesine katkı sağlamıştır (Abbott, Jason P.; Sophie Gregorios-Pippasb, 2000, 139).
Hareket Müslüman Kardeşler üyeleri Hasan el-Benna, Seyyid Kutub ve Yusuf al-Karadawi’den etkilenmiştir (Malek, 2011, s. 22). Örneğin 1982-91 arasında ABIM’in başkanı olan Siddiq Fadzil, Seyyid Kutub’un düşüncelerinden etkilenmiş ve Kutub’un kitabı Kur’an’ın Gölgesinde adlı kitabı Malaycaya çevirmiş ve bu çeviri ABIM’in dergisinde yayımlanmıştır (Malek, 2011, s. 30). Hareket Hasan el Benna’nın fikirlerinin birliği ve hoşgörü düşüncesini benimsemiştir (Malek, 2011, s. 36). ABIM ideolojik düşüncesinde davet ve terbiye kavramı önemli bir yer tutmaktadır. Bu kavramların inşasında reform ve tecdid kavramları ön plana çıkmaktadır (Malek, 2011, s. 35). Hareketin tarihsel sürecine baktığımızda aktivizm ve devletle ilişkisinin güçlendirdiği dönemler değişmektedir. Başkan Razali Nawawi (1971-74) ve Enver İbrahim (1974-82) döneminde hareket çekişmeli bir süreç yaşarken, Anwar’ın UMNO’ya katılışı ve devletle ilişkilerini güçlendirmesiyle hareket aktivizm açısından bir olgunluk dönemine geçmeye başlamıştır (Hamid, 2008, s. 225). Başkan Ahmad Azam Abdul Rahman dönemi (1997-2005) yeni aktivist fikirlerin canlandığı reform yıllarıdır (Hamid, 2008, s. 225). 2005 yılında Yusri Mohamad başkanlığa geçmiştir. Başkan Yusri Mohamad İslamcı hareketin sufizmi görmezden geldiğini belirtmiş ve dava yöntemiyle neo-geleneksel İslam düşüncesine yakınlaştırmaya çalışmıştır (Hamid, 2008, s. 226- 27). Bu bağlamda ABIM üyelerinin toplumsal faaliyetlerinin hem yurt içinde hem de yurt dışında gönüllü olmasını ve hareketin tanınmasını sağlamıştır (Hamid, 2008, s. 227). Böylece hareket bu faaliyetlerle kendini küresel olarak tanıtma fırsatı edinmiştir. Eğitim, kadın, insan hakları üzerine çalışmalar yapmakta ve tebliğ faaliyetleri yürütmektedir. Yayasan Anda adlı özel okullarında eğitim ve tebliğ gibi birçok önemli faaliyete ev sahipliği yapmaktadır (Shamsul, 1997, s. 213). Bu faaliyetleriyle Malezya’da öncü bir kuruluş olarak bilinmektedir.
KAYNAKÇA
Abbott, J. P. ve Gregorios-Pippas, S. (2010). Islamization in Malaysia: processes and dynamics. Contemporary Politics, 16(2), 135–151. https://doi.org/10.1080/13569771003783851
Hamid, A. F. A. (2008). Islamist realignments and the rebranding of the Muslim Youth Movement of Malaysia. Contemporary Southeast Asia: A Journal of International and Strategic Affairs, 30(2), 215-240.
Malek, A. (2011). From Cairo to Kuala Lumpur: The Influence of the Egyptian Muslim Brotherhood on the Muslim Youth Movement of Malaysia (ABIM) (Doktora tezi). Georgetown University, ABD.
Shamsul, A. B. (1997). Identity construction, nation formation, and Islamic revivalism in Malaysia. Islam in an Era of Nation-States (ss. 207-228). University of Hawaii Press.