1958 yılında Bosna Hersek’te doğan Enes Karic ilkokulu 1973 yılında Travnik’te, lise eğitimini ise 1978 yılında Gazi Hüsrev Bey Medresesi’nde tamamlamıştır. Saraybosna Devlet Üniversitesi’nde Siyasal Bilgiler ile İslami İlimler bölümlerinde lisans eğitimini tamamlayan Karic 1982 yılında mezun olmuştur. Aynı üniversitede Felsefe alanında yüksek lisan eğitimini tamamlamıştır. Yüksek lisans tezini “İhvanüs-Safa Ansiklopedisinde Yunan ve İslam Felsefesi İlişkisi” üzerine yazmıştır. 1981 yılında Saraybosna İslami İlimler Fakültesi’nde tefsir konusunda asistan olarak çalışmaya başlamıştır. Doktorasını ise 1989 yılında Belgrad Üniversitesi Filoloji alanında tamamlamıştır. 1991 yılında tefsir alanında profesör olmuştur.
Akademik hayatının yanı sıra siyasi hayatı da ekleyerek 1994-96 döneminde, Haris Silajdžić hükümetinde Eğitim, Bilim, Kültür ve Spor Bakanlığı görevini yapmıştır. 2003 yılında akademik hayatına devam eden Karic Saraybosna Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dekanı olmuştur ve bu görevine 2007 yılına kadar devam etmiştir. Aynı yıllar içerisinde Ljubljana Üniversitesi’nde İslam Kültürü konusunda ve Graz Üniversitesi Din Araştırmaları Enstitüsü’nde ders vermiştir. Birçok üniversitede felsefe, tefsir, kutsal metinlerin yorumlanması tarihi ve küreselleşme konularında konferanslara davet edilmiştir. El-Ezher Üniversitesi, Kahire Üniversitesi, ardından Yale Üniversitesi (ABD) ve Oxford’da (İngiltere) çeşitli uzmanlıklar yapmıştır. 1990 yılından bu yana, Ahmed Zeki Yamani tarafından 1991 yılında Londra’da kurulan El-Furkan İslam El Yazma Mirasını Koruma Vakfı’nın yönetim kurulu üyeliğini yapmıştır.
Bunun yanı sıra İslami Araştırmalar Dergisi (Pakistan) ve Amerikan Sosyal Bilimler Dergisi (American Journal of Social Sciences) yönetim kurulunda bulunmuştur. 2002 yazında Ürdün Kraliyet Akademisi’nin (Alu l-Bayt) aktif bir üyesi olmuştur. İslami İlimler Fakültesi, Müslüman Sesi ve Ljiljana Bildiriler Kitabı’nın yayın kurulu üyeliğini de yapmıştır. Annals’ın (Saraybosna’daki Gazi Hüsrevbey Kütüphanesi editörlüğünü yapmıştır. Bugüne kadar Saraybosna, Zagreb ve Belgrad gazete ve dergilerinde tartışmalar, çeviriler (Arapça ve İngilizce’den), denemeler, polemikler ve kitap incelemeleri yayınlamıştır. Bu gazete ve dergiler arasında; İslam Düşüncesi, Diyalog, Yaşam, Kültür İşçisi, Felsefi Araştırma, Doğu Kültürleri, Signs of the Times, VIS Gazette ve Takvim, Faces, Expression, Muallim, Oslobodjenje, Dnevni Avaz, Erasmus, Slovo yer almıştır. Günlük gazete Aš-Sharq al-Awsat, Kuveyt dergisi al-Mujtama’a, Riyad dergisi El-Faysal’da medeniyetlerin buluşması olan Avrupa’da İslam’ı konu edinen Arapça birçok çalışma yayınlamıştır. Yine aynı dergi de ayrıca Bosna’nın büyük âlimi Mehmed Handzic’in hayatı ve eserleri üzerine bir çalışma yayınlamıştır. Enes Karić ayrıca Avrupa’da İslam ve Avrupa-İslam kültürel mirasına adanmış çeşitli makaleler yayınlamıştır.
Seyyid Hüseyin Nasr, Annemarie Schimmel, Abdalwahab Bouhdiba, Abdulhakim Murad gibi İslami bilimlerin ünlü profesörleri ile yaptığı röportajların yanı sıra Fas Kralı II. Hassan ile de bir röportaj yapmıştır. Enes Karic’in yaptığı diğer en önemli çalışması İslam’ın Avrupa’daki varlığına yönelik yaptığı araştırmalar olmuştur. İslam’ın Bosna Hersek’te geçmişten günümüze toplum içeresindeki varlığını da araştıran Karic’e göre Boşnaklar illerine, tenlerinin rengine, Slav kökenlerine ve yaşadıkları toprağa göre Avrupalıdır ama diğer yandan Avrupa’da maruz kaldıkları kadere, inançlarına ve kültürel aidiyet duygusuna göre Boşnaklar Müslümanlardır. Bu yüzden Boşnakların bir tür paradoks içinde yaşadıklarını ifade etmiştir (Karic, 1997).
KAYNAKÇA
Karic, E. (1997). Islam in contemporary Bosnia: A personal statement. Islamic studies, 36 (3), 477-482.