Şeyh Abdul Mabud, Bangladeş Rashai Üniversitesinde fizik ve matematik bölümünden lisans derecesini aldıktan sonra aynı üniversitede fizik alanında yüksek lisans eğitimini 1970 yılında tamamlamıştır. Cambridge Üniversitesi’nde doktora eğitimini tamamlayan Abdul Mabud, aynı üniversitede eğitim alanında post doktorasını tamamlamıştır. Hali hazırda Brunei üniversitesinde profesör olarak görev yapmaktadır. UBD’ye katılmadan önce Cambridge, İslam Akademisi’nin Genel Müdür Yardımcısı (1983-1999); 1999’da Genel Direktörü olmuştur. Erken akademik kariyerinde Bangladeş’teki Rajshahi Üniversitesi’nde on yıl boyunca ve Utah Üniversitesi, Salt Lake City’de fizik öğretmenliği yapmıştır. Akademik ilgi alanları şunlardır: Batı eğitim felsefesi ve bunların Müslüman ülkelerin müfredatı üzerindeki etkileri ve İslami eğitim felsefesi. Dünyanın çeşitli ülkelerindeki Müslüman eğitim sorunları ile ilgilenen Cambridge merkezli Üç Aylık Müslüman Eğitimi (Muslim Education Quarterly) adlı eğitim dergisinin editörüdür.
İslami eğitim, bilim ve dinin çeşitli yönleri üzerine beş kitabın ve seksenden fazla başka yayının yazarı/editörü olan Dr Abdul Mabud, Kraliyet Sanat Derneği’nin (FRSA) bir üyesidir. Cambridge Felsefe Derneği (Cambridge Philosophical Society) üyesi, Dünya Din ve Barış Konferansı’nın (WCRP) bir kolu olan Barış Eğitimi Daimi Komisyonu (PESC) Yürütme Kurulu Üyesi; Uluslararası Karşılaştırmalı Din Eğitimi ve Değerler Dergisi editörü ve Uluslararası İslam ve Arap Eğitimi Dergisi, Danışma Kurulu üyesidir. Yedinci ve Sekizinci Dünya Müslüman Eğitimi Konferanslarının düzenleyicilerinden biri olan Mabud, İngiltere’de yaşadığı ve orada eğitiminin önemli bir kısmını tamamladığı için olsa gerek Batı toplumlarında Müslüman çocuk ve gençlerin eğitimini önemsemektedir. Aynı zamanda Müslüman coğrafyada Müslüman genç ve çocukların Batılı müfredatla ne derecede hem hâl olmaları gerektiği sorularıyla da ilgilenmektedir. Yazar, eğitim gibi toplumsal meselelerle ilgili yazılar kaleme alıp, konferanslar organize ederken aynı zamanda fizik ya da evrim teorisi gibi teknik konularla da ilgilenmektedir. İslami Perspektiften Cinsellik Eğitimi (2020) adlı eserin odak noktası küresel dünyada Müslüman gençlerin karşılaştığı meselelerdir. Cinsellik eğitim ile ilgili Müslüman literatürde az sayıda kaynak olmasına rağmen bu konu hakkında yazılmış makaleler toplanarak bu eser meydana getirilmiştir (Rassool ve Khan, 2020). İslami Okulların Oluşumu: Bağlamsal Arka Plan Müslüman dünyada ortaya çıkan ne medrese olan ne de seküler eğitim veren eğitim kurumlarının İslami okul olarak adlandırılmaya başlanmasıyla oluşan dikotomiden bahsedilmiştir. Bu okullarda dini eğitimin seküler eğitim ile birleştirilmesi sonucunda çatışan iki unsurun bir arada bulunması durumu ortaya çıkmıştır. Her ne kadar İslami perspektiften İslami okullar ideal olanı teşkil etmese de çalışma İslami okulları desteklemektedir (Mabud, 2018).
Müslüman Eğitimi üzerine Dünya Konferansı: Geleceğe Yönelik Müslüman Eğitimi Meselesini Şekillendirmek – adlı kitap bölümünde temel soru modern dönem öncesi İslami felsefenin ve dinin seküler kültür ile başa çıkabilme durumunun olup olmadığı ile ilgilenmektedir. Verilen cevaplardan biri şudur: Müslümanlar Batılı seküler felsefe ile başa çıkmak istiyorsa Batı bilim ve teknolojisini kendi eğitim programlarında uygulaması gerektiğine inanmaktadır. Bunu ifade ederken Batı’yı taklit etmek değil bunun yerine Batılı bilgiyi düşünce süzgecinden geçirerek Müslüman eğitim programlarına aktarmanın önemine değinmektedir (Zaman ve Memon, 2016).
KAYNAKÇA
Mabud, S. A. (2018). The Emergence of Islamic Schools: A Contextual Background. Içinde M. Abdalla, D. Chown, & M. Abdullah (Ed.), Islamic Schooling in the West (ss. 11-33). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73612-9_2
Rassool, G. H. ve Khan, M. A. (2020). Sexuality Education from an Islamic Perspective. Cambridge Scholars Publishing.
Zaman, M. ve Memon, N. A. (2016). Philosophies of Islamic Education: Historical Perspectives and Emerging Discourses. Routledge.