1951 yılında Pakistan’da doğan Ziyaüddin Serdar, 1961 yılından itibaren Doğu Londra’da yaşamaya başlamıştır. “Eleştirel bir hezarfen” olarak tanımlanmakta ve İngiltere’nin en iyi yüz halk aydınlarından biri olarak kabul edilmektedir (CPPFS, t.y.). Londra Şehir Üniversitesi Postkolonyal Çalışmalar Profesörü olarak halen akademik yaşamına devam etmektedir. 1971-74 döneminde Londra Şehir Üniversitesinde Fizik ve Bilgi Bilimleri alanında eğitim almıştır. Bu yıllardan itibaren akademik kurumlarla ilişkilerini güçlendirmiş ve yeni kurumların kuruluşuna öncülük etmiştir. 1971’de İngiltere’de yer alan Öğrenci İslam Dernekleri Federasyonu (FOSIS)’nun genel sekreterliğine seçilmiştir. 1974 yılında Kerim Sıddıki ile Müslüman Araştırma ve Planlama Enstitüsü’nü kurmuştur. Kurumun şu anki adı Müslüman Enstitüsü’dür (The Muslim Institute). Bu kurumun amacı İslam epistemolojisinden hareketle Müslüman toplumların sorunlarını dile getirmek ve sorunların çözümü için alternatif toplumsal ve siyasal sistemler inşa edebilmek ve yaklaşımlar sunabilmektir. Ardından Suudi Arabistan’daki Hac Araştırmaları Enstitüsü’nde göreve başlamıştır.
Çok yönlü bir çalışma hayatı olan Serdar 1978’de Nature’da ve 1980’de New Scientist dergisinde bilim gazetecisi ve 1982 yılında London Weekend Television’da televizyon muhabiri olarak çalışmıştır. 2000 yılında ise New Statesman’da köşe yazarlığı yapmıştır. Akademik alanda da çalışmalar yürüten yazar Middlesex Üniversitesi’nde Hukuk ve Toplum Profesörü olarak dersler vermiştir. Ayrıca Eşitlik ve İnsan Hakları Komisyonu Komiseri ve Geçici Ulusal Güvenlik Forumu üyesi olarak görev yapmıştır.Öğrencilik yıllarından itibaren yayıncılık faaliyetlerine başlamıştır. 1969 yılında İngiltere’de yaşayan Müslüman gençlere hitaben Zenith dergisini yayımlamıştır. Çevre, eğitim, ahlak ve ekonomi olmak üzere birçok konuda çalışmalar üreten yazarın çalışmalarında öne çıkardığı tema “bilgi”dir. Bu tema üzerinden eserlerini inşa etmektedir. Serdar bilmenin ve eleştirelliğin önemine dikkat çekmektedir. Özellikle eğitim alanının reforma ihtiyacı olduğunu düşünmektedir ve Jeremy Henzell- Thomas ile birlikte bu alana yönelik çalışmalar üretmektedir. Uluslararası İslam Düşüncesi Enstitüsü (IIIT) tarafından 2017 yılında yayımlanan Rethinking Reform in Higher Education: From Islamization to Integration of Knowledge adlı kitap bu çalışmalardan birisidir. Kitap mevcut disiplinleri ve kurumları reforme etmeyi, bilgiler ve söylemleri gözden geçirerek eğitim sistemindeki eksikliklere ışık tutmayı hedeflemektedir. Ayrıca çoğulculuğu ve çeşitliliği tanıyarak yeni bir denge ve diyalog kurmaya çalışan normatif bir eserdir. Serdar eserde yükseköğretimin reforma ihtiyacı olduğunu düşünmekte (Serdar ve Henzell-Thomas , 2017, s.14) ve yükseköğretimdeki bu krizlere neden olan durumlar üzerinden bir değerlendirme sunmaktadır.
Türkçeye çevrilmiş eserleri arasında Batı Irkçılığının Kaynakları: Bir Manifesto, Cenneti Arayan Adam, Gelecek, Hilal Doğarken İslam’da Bilgi ve Çevrenin Geleceği, Mukaddes Belde Mekke, Thomas Kuhn ve Bilim Savaşları, Postmodernizm ve Öteki Batı Kültürünün Yeni Emperyalizmi yer almaktadır. Ziyaüddin Serdar tarafından yazılan son kitap Gelecek Mahya Yayınları tarafından okurlara sunulmuştur. Uluslararası İslam Düşüncesi Enstitüsü (IIIT) tarafından yayımlanan Critical Muslims dergisinin halen editörlüğünü yapmaktadır. Yazar Postnormal Politika ve Gelecek Çalışmaları Merkezi’ni (The Centre for Postnormal Policy& Future Studies) kurmuştur. Bu merkezde farklı gruplar ve Müslüman toplumların sorunlarına yönelik çalışmalar üretmeyi hedeflemektedir. Bu merkeze bağlı olarak “Postnormal Times” adlı bir projeyi yürütmektedir. Ziyaüddin Serdar çok sayıda televizyon programı yazmıştır ve sunmuştur. BBC2’de 90 dakikalık bir belgesel olan Battle for Islam, merkezi Londra’da bulunan Channel 4 için “Dispatches on Pakistan” ve altı programdan oluşan “Islamic Conversations” (1994); BBC için “Encounters with Islam” (1985) adlı programları hazırlamıştır (“Who We Are”, t.y.).
KAYNAKÇA
Who We Are. (t.y.).The Centre for Postnormal Policy& Future Studies (CPPFS). https://www.cppfs.org/#[object%20Object] adresinden erişildi.
Serdar, Z., ve Henzell-Thomas, J. (2017). Rethinking reform in higher education: From Islamization to integration of knowledge. International Institute of Islamic Thought (IIIT).
Yurdakul, A. (2016, 21 Mart). Ziyaüddin Serdar: Aslında tüm Sünniler Şii, tüm Şiiler de Sünni. Habertürk. https://www.haberturk.com/gundem/haber/1212753-aslinda-tum-sunniler-sii-tum-siiler-de-sunni