Platform
  • English
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
  • PLATFORM
  • HABERLER
    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    The Platform Talks: Kinda Hawasli ile 8 Aralık Sonrası Suriye

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    The Platform Talks: Azzam Tamimi ile 7 Ekim Sonrası Filistin

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Gazze Soykırımı Günlerinde Aktivizm ve İslamofobi

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce Konferansı’nda buluşuyoruz!

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce Konferansı

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Dr. Jonathan Brown “İslam’ın Siyahiliğe ve Köleliğe Yaklaşımı” adlı seminer gerçekleştirdi.

  • ANALİZLER
    • Hepsi
    • Düşünce
    • Eğitim
    • Ekonomi
    • Enerji ve Çevre
    • Göç
    • Medya, Kültür ve Sanat
    • Temel Hak ve Özgürlükler
    • Toplumsal Meseleler
    Güney Afrika’nın Temsiliyetinin Reddi Üzerinden İsrail’in Temsiliyet Reddinin Değerlendirilmesi

    Güney Afrika’nın Temsiliyetinin Reddi Üzerinden İsrail’in Temsiliyet Reddinin Değerlendirilmesi

    Mezhebi, Toplumsal ve Siyasi Kimlik Krizi Arasında 8 Aralık’tan Bugüne Suriyeli Dürziler

    Mezhebi, Toplumsal ve Siyasi Kimlik Krizi Arasında 8 Aralık’tan Bugüne Suriyeli Dürziler

    Trump ve Netanyahu’nun Hezeyanları: Tahakküm Planlarının Çatışmayı Tetikleyen Boyutları

    Trump ve Netanyahu’nun Hezeyanları: Tahakküm Planlarının Çatışmayı Tetikleyen Boyutları

    Afrika Boynuzu’nda İslam, Etnik Çatışmalar ve Toplumsal Barış

    Afrika Boynuzu’nda İslam, Etnik Çatışmalar ve Toplumsal Barış

    Sumud from the Organizers’ Perspective

    Organizatörlerin Gözünden Sumud

    Sumud from the Perspective of International Law Scholars

    Uluslararası Hukukçuların Gözünden Sumud

  • SÖYLEŞİLER
    Sandıktan Sokağa: Tanzanya’da Seçim Sonrası Yükselen Toplumsal Dalga

    Sandıktan Sokağa: Tanzanya’da Seçim Sonrası Yükselen Toplumsal Dalga

    Müslüman Nüfusa Karşı Güvenlikleştirme

    Müslüman Nüfusa Karşı Güvenlikleştirme

    Filistinli Yönetmen Nevres Salih’le Söyleşi

    Filistinli Yönetmen Nevres Salih’le Söyleşi

    Çin’de Bir Hattat: Haji Noor Deen

    Çin’de Bir Hattat: Haji Noor Deen

    IGMG Başkanı Kemal Ergün: Avrupa Artık Müslümanların Vatanı Olmuştur

    IGMG Başkanı Kemal Ergün: Avrupa Artık Müslümanların Vatanı Olmuştur

    Gurbet Hikayeleri

    Gurbet Hikayeleri

    Göçü Yönetmek: Dr. Mehmet Köse’yle Söyleşi

    Göçü Yönetmek: Dr. Mehmet Köse’yle Söyleşi

    İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerle Söyleşi

    İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerle Söyleşi

    Zaytuna College Lisansüstü Eğitim Dekanı Maşuk Yamaç’la Söyleşi

    Zaytuna College Lisansüstü Eğitim Dekanı Maşuk Yamaç’la Söyleşi

  • DÜNYADAN SESLER
    Voices from the Muslim World | Sari Hanafi (with Turkish subtitles)

    Voices from the Muslim World | Sari Hanafi (with Turkish subtitles)

    Voices from the Muslim World | Ovamir Anjum

    Voices from the Muslim World | Ovamir Anjum

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. YASIR QADHI

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. YASIR QADHI

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. ADEEL MALIK

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. ADEEL MALIK

  • SAYILAR
  • VERİTABANI
    • Hepsi
    • Hareketler
    • Kurumlar
    • Şahsiyetler
    Pak-Türk Maarif

    Pak-Türk Maarif

    İslam Vakfı

    İslam Vakfı

    Avrupa Fetva ve Araştırma Konseyi

    Avrupa Fetva ve Araştırma Konseyi

    Tokyo Camii ve Diyanet Türk Kültür Merkezi

    Tokyo Camii ve Diyanet Türk Kültür Merkezi

  • PLATFORM
  • HABERLER
    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    The Platform Talks: Kinda Hawasli ile 8 Aralık Sonrası Suriye

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    The Platform Talks: Azzam Tamimi ile 7 Ekim Sonrası Filistin

    İLKE Agenda: Muzzammil Ayyub Thakur ile Keşmir’in “Filistinleştirilmesi”

    İLKE Agenda: Gazze Soykırımı Günlerinde Aktivizm ve İslamofobi

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce Konferansı’nda buluşuyoruz!

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Müslüman Dünyada Çağdaş Düşünce Konferansı

    Filistin Sempozyumu: Filistin ve Küresel İlişkilerin Geleceği

    Dr. Jonathan Brown “İslam’ın Siyahiliğe ve Köleliğe Yaklaşımı” adlı seminer gerçekleştirdi.

  • ANALİZLER
    • Hepsi
    • Düşünce
    • Eğitim
    • Ekonomi
    • Enerji ve Çevre
    • Göç
    • Medya, Kültür ve Sanat
    • Temel Hak ve Özgürlükler
    • Toplumsal Meseleler
    Güney Afrika’nın Temsiliyetinin Reddi Üzerinden İsrail’in Temsiliyet Reddinin Değerlendirilmesi

    Güney Afrika’nın Temsiliyetinin Reddi Üzerinden İsrail’in Temsiliyet Reddinin Değerlendirilmesi

    Mezhebi, Toplumsal ve Siyasi Kimlik Krizi Arasında 8 Aralık’tan Bugüne Suriyeli Dürziler

    Mezhebi, Toplumsal ve Siyasi Kimlik Krizi Arasında 8 Aralık’tan Bugüne Suriyeli Dürziler

    Trump ve Netanyahu’nun Hezeyanları: Tahakküm Planlarının Çatışmayı Tetikleyen Boyutları

    Trump ve Netanyahu’nun Hezeyanları: Tahakküm Planlarının Çatışmayı Tetikleyen Boyutları

    Afrika Boynuzu’nda İslam, Etnik Çatışmalar ve Toplumsal Barış

    Afrika Boynuzu’nda İslam, Etnik Çatışmalar ve Toplumsal Barış

    Sumud from the Organizers’ Perspective

    Organizatörlerin Gözünden Sumud

    Sumud from the Perspective of International Law Scholars

    Uluslararası Hukukçuların Gözünden Sumud

  • SÖYLEŞİLER
    Sandıktan Sokağa: Tanzanya’da Seçim Sonrası Yükselen Toplumsal Dalga

    Sandıktan Sokağa: Tanzanya’da Seçim Sonrası Yükselen Toplumsal Dalga

    Müslüman Nüfusa Karşı Güvenlikleştirme

    Müslüman Nüfusa Karşı Güvenlikleştirme

    Filistinli Yönetmen Nevres Salih’le Söyleşi

    Filistinli Yönetmen Nevres Salih’le Söyleşi

    Çin’de Bir Hattat: Haji Noor Deen

    Çin’de Bir Hattat: Haji Noor Deen

    IGMG Başkanı Kemal Ergün: Avrupa Artık Müslümanların Vatanı Olmuştur

    IGMG Başkanı Kemal Ergün: Avrupa Artık Müslümanların Vatanı Olmuştur

    Gurbet Hikayeleri

    Gurbet Hikayeleri

    Göçü Yönetmek: Dr. Mehmet Köse’yle Söyleşi

    Göçü Yönetmek: Dr. Mehmet Köse’yle Söyleşi

    İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerle Söyleşi

    İstanbul’daki Uluslararası Öğrencilerle Söyleşi

    Zaytuna College Lisansüstü Eğitim Dekanı Maşuk Yamaç’la Söyleşi

    Zaytuna College Lisansüstü Eğitim Dekanı Maşuk Yamaç’la Söyleşi

  • DÜNYADAN SESLER
    Voices from the Muslim World | Sari Hanafi (with Turkish subtitles)

    Voices from the Muslim World | Sari Hanafi (with Turkish subtitles)

    Voices from the Muslim World | Ovamir Anjum

    Voices from the Muslim World | Ovamir Anjum

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. YASIR QADHI

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. YASIR QADHI

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. ADEEL MALIK

    VOICES FROM THE MUSLIM WORLD | DR. ADEEL MALIK

  • SAYILAR
  • VERİTABANI
    • Hepsi
    • Hareketler
    • Kurumlar
    • Şahsiyetler
    Pak-Türk Maarif

    Pak-Türk Maarif

    İslam Vakfı

    İslam Vakfı

    Avrupa Fetva ve Araştırma Konseyi

    Avrupa Fetva ve Araştırma Konseyi

    Tokyo Camii ve Diyanet Türk Kültür Merkezi

    Tokyo Camii ve Diyanet Türk Kültür Merkezi

Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
Platform
Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
Anasayfa Analizler

Kültürel İkilemde Bir Müzik: Cezayir ve Rai Müzik

Yusuf Ubeydullah Gülaçar by Yusuf Ubeydullah Gülaçar
16 Aralık 2023
in Analizler, Medya, Kültür ve Sanat
A A
0
Music in a Cultural Dilemma: Algerian and Rai Music
0
Paylaşım
0
Görüntüleme
Share on FacebookShare on Twitter

Dünya üzerinde var olan müzik türlerinin çoğu genel çerçevede kendi tarihini, kendi ideolojisini yansıtmaktadır ve bundan dolayıdır ki müzik türlerinin geneli, ait olduğu tarihsel ve toplumsal bağlamdan bağımsız gelişmemiştir. Cezayir’in ve Rai Müziğin müzikal sürecin değişimi ve gelişimi birçok farklı olaylar zinciriyle olmuştur. Cezayir’in müzik serüvenini ve sosyolojik yapısının tarihsel panaromasını analiz edecek olursak olaylara 19. ve 20. yüzyıldan itibaren ışık tutarak başlamamız gerekecektir.

1830’larda Fransızlar tarafından işgal edilmeye başlanan Cezayir’de insanlar her anlamda zor bir dönem geçirmiştir. Tıpkı diğer uluslarda olduğu gibi bu zorlu süreçlerde insanlar gerek mücadelelerinde onlara motivasyon sağlayacak gerekse duygu ve düşüncelerini karşı tarafa daha etkili bir biçimde aktaracak iletişim kanalları aramıştır. Her ulusun kendi karakterini yansıtan bu ifade biçimlerinden biri de müzikal ifade biçimidir. Rai müzik ise özellikle 1960’lardan sonra varoşlarda yaşayan insanların isyanını, şikayetlerini, tutkularını, kahramanlıklarını dile getirdikleri bir müzik tarzı olarak ön plana çıkmıştır.

Rai; kelime anlamı itibarıyla fikir ve düşünce anlamına gelmektedir. (Noor Al-Deen, 2005, 598) Rai müziğin anavatanı olarak ise Cezayir’in Wahran adıyla da bilinen, Oran şehri kabul edilir. Şehir kültürel olarak çok milletli bir yapıya sahiptir. Şehirde yaşayanları incelediğimiz zaman genellikle Fransız, İspanyol, Arap ve Yahudiler’den oluştuğunu söyleyebiliriz.

“Rai müzik, özellikle 1960’lardan sonra varoşlarda yaşayan insanların isyanını, şikayetlerini, tutkularını, kahramanlıklarını dile getirdikleri bir müzik tarzı olarak ön plana çıkmıştır.”

Rai Müziğin Kökenleri

Rai müziği oluşturan temel unsurlara baktığımız zaman bu müziğin temelinde yatan iki müzik tipini daha bilmemiz gerekecektir. 20. yüzyılın başlarında Cezayir’de sıkça dinlenen iki müzik türü bulunmaktadır. Bunlardan biri Endülüs müziği bir diğeri ise Melhun müziğidir.

Endülüs müziği, 19. yüzyılda İspanya’dan Cezayir’e gelmiş bir müzik türüdür. Bu müziğin karakteristiğinde daha renkli ve majör tonların tercih edilmesi ve klasik Arap şiirlerinden güfteler barındırması bu müziğin esas özelliklerinden bazılarını oluşturmaktadır. (Morgan, 1999, 414) Melhun müziği ise bedevilerin konuşma diliyle meydana getirdiği şiirlerden oluşan bir müzik türüdür. Melhun müziğinde Endülüs müziğindeki gibi estetik kaygılar güdülmeksizin kasideler, destanlar, dinî konular, kahramanlık ve aşk temalarını içeren sözlerle de besteler yapılmaktadır (Schade-Poulsen, 1999, s.15). Endülüs müziğini Melhun müziğinden ayıran faktörlerden bir diğeri de Endülüs müziğinin Cezayir toplumunda elitler tarafından dinleniliyor olmasıdır.

Rai müziğinin kökenini oluşturması hasebiyle Melhun müziğine dair biraz daha malumat vermek konunun anlaşılması açısından önem arz etmektedir. Melhun müziğini icra eden icracılara “Cheikh” adı verilmektedir. Arap kültüründe Cheikh son derece önemli ve prestijli bir unvandır. Kimi kaynaklarda Türkçe karşılığı “bilge adam, ulvi şahsiyet” olarak çevrilmiştir. Bu bilge adamların söylediği sözlere ise “rai” adı verilmekte olup insanlar Cheikh’lere gidip onların fikirlerini almaktadırlar. Diğer bir deyişle onların Rai’sini almaktadırlar.

Yukarıda da bahsettiğimiz üzere Cheikh’ler günlük dille günlük hayattaki neredeyse her temayı şarkılarına konu edinmişlerdir. Eserlerini ise düğün, sünnet, dinî toplantılar gibi törenlerde sergilemişlerdir. Fransız işgali sürecinde bu bilge adamlar politik konuları da dahil ederek eserlerini icra etmeye devam etmişlerdir.

İşgal mi Yeni Bir Müzik Stili Oluşturuyor?

1950 yılına kadar Oran şehrinde icra edilen müzik stilleri genel olarak Endülüs, Melhun, Mısır ve Fransız müzikleriydi. Amerikalıların 1942 dolaylarında Cezayir’e girmesiyle Cezayir halkı caz ve swing müzikleri ile tanışmıştır. O zamana değin müziklerini gillal (vurmalı bir çalgı) ve gasbah (flüt benzeri bir çalgı) ile icra eden Oran halkı bu süreçten sonra akordeon, piyano, gitar ve keman gibi çalgılar ile yakından tanışmışlar ve bunları müziklerine entegre etmeye başlamışlardır. (Kelfaoui, 2001) Bu tanışma Rai müziği için ilk başlangıç olmuştur. Amerikalılardan edindikleri enstrüman bilgisiyle Oran şehrinde artık geleneksel olanın aksine gasbah ya da gillal ile müzik yapmak yerine 

çok daha modern bir tarz anlayışı ve güfte yapısıyla yeni bir müzik icra edilmeye başlanmıştır. Bu hususta Oran/Wahran şehrinin sıkça örnek verilmesi Rai müziğinin anavatanının burası olmasından dolayı önemlidir.

1960’larda bu müziğin ilk örneklerinde trompet, saksafon ve elektro gitar görmekteyiz. Burada elektro gitar, müziğin geleneksel/akustik boyutundan çıkıp artık elektronik bir boyuta dönüşmesi açısından çarpıcı bir kırılma noktasıdır. Bununla beraber ilerleyen zamanlarda yeni bir sound arayışı için piyano yerine synthesizer dahi kullanılmaya başlanmıştır.

Ritmik, Melodik, Dil ve Konu Olarak Rai Müzik

Özellikle 1980’lerin sonunda müzikal karakterini kazanan Rai müziğin ritmik yapısını incelediğimiz zaman rock, punk, soul, reggea ve bossa-nova gibi ritim yapılarının kullanıldığını görmekteyiz. Melodik yapısına baktığımız zaman melodi hattında makamsal öğelerin kullanılmaya devam ettiği akor hattında ise genellikle blues, kısmen caz müziğinde kullanılan akor tiplemelerinin kullanıldığını görmekteyiz. Dil olarak Fransızca ve Arapça sözler ile karışık icra edilmektedir. Konu bazında eser sözlerini incelediğimiz zaman geleneksel Melhun müziğinin aksine daha haz, aşk ve isyan 

odaklı konuların ele alındığını görmekteyiz. Nitekim işlenen konular kimi zaman ciddi krizler yaratmış, hatta Cheb[1] Hasni, Lounes Matoub gibi birçok rai sanatçısının öldürülmesine sebep olmuştur.

Cezayir’den Dünya Müzikleri Listesine / 1,2,3 Soleils

Rai müziği dünya listelerine taşıyan bazı kırılma noktaları bulunmaktadır. Bunlardan bazıları teknolojinin gelişmesi ve Cezayir’den Avrupa’ya doğru artan göç hareketleridir. Özellikle Fransa’ya olan göçlerin ardından Rai müzik daha da yaygınlaşmıştır.

Burada Cheb Khaled önemli bir rol oynamaktadır. 1991 yılında Fransa’ya giden Cheb Khaled ilk çalışması Didi’yi çıkarmış ve sadece Fransa’da 100.000 kopyadan fazla satmıştır. (Morgan, 1999) 1996’da Sahra albümünü çıkarmış ve bu albüm Fransa’da 700.000 civarında kopya satmıştır.

1998 yılında Barclay şirketinin teklifiyle Faudel ve Rashid Taha ile birlikte 1,2,3 Soleils grubu olarak Paris’te konser vermişlerdir.[1] Hossam Ramzy şefliğinde icra edilen bu konser orkestrasyon ve aranjman açısından tüm dünya müzisyenlerinin bir araya geldiği, takriben 50’den fazla müzisyenin çaldığı bir konser olarak dünya tarihine geçmiştir. Bu konserden sonra Rai müziğin bilinirliği artmış, hatta dünya üzerinde yeniden yorumlanan örnekleri görülmüştür. Dünya çapında Sting, Cheb Mami ile Desert Rose şarkısına ortak bir proje yapmıştır. Ülkemizde ise Levent Yüksel ve Süheyl-Behzat Uygur kardeşler gibi isimler Rai müziklerini Türkçe sözler ile yeniden yorumlamışlardır.

Sonuç

Dünya üzerinde her ulus kendini var edebilmek adına mücadeleler vermiştir. Cezayir’in bağımsızlık mücadelesi de bunun bir örneğidir. Rai müzik ise bu mücadelede oluşmuş ve bir motivasyon kaynağı olmuştur. Rai müzik yapısı itibarıyla hep aykırıyı savunmakla beraber yaralı bir isyanı da dile getirmiştir. Günümüzde ise tıpkı fast food gibi fast müziğin de artık bütün dünyaya hâkim olmasıyla Rai müziğin teknik yapısı gittikçe kısıtlanmış ve ciddi bir deformasyona uğramıştır. Rai müzik her bir aşamasıyla çok derinlemesine incelenmesi gereken bir konudur. Bu yazı ise tanıtıcı ve kısmen analitik bir bakış açısıyla yazılmış, Müslüman coğrafyalarda icra edilen bir müzik tarzını ve oluşum sürecini anlatmayı amaçlamıştır. Müziğin birleştiriciliği ve kuşatıcılığı ile yaşamak ümidiyle.

[1] Bahsi geçen konser kaydı için bkz.: https://bit.ly/3siR2VQ

[1] Rai müziğinde erkek sanatçıya “cheb” kadın sanatçıya ise “cheba” adı verilmektedir.

Yusuf Ubeydullah Gülaçar

Yusuf Ubeydullah Gülaçar

1997 yılında Van'da doğdu. 2015 yılında ITÜ TMD Konservatuarı Müzik Teorisi bölümünü kazandı. Aynı yıl TRT Istanbul Radyosu Gençlik Korosu sınavını keman sanatçısı olarak kazandı. 2019 yılında ILEM kademe öğrencisi olarak mezun oldu. Yurtiçi ve yurtdışı bir çok projede, albüm kayıtlarında yer aldı. Gülaçar, halihazırda müzikal ve akademik çalışmalarına devam etmektedir.

  • İsrail’in Doha Saldırısı: Arabuluculuk, Körfez Güvenliği ve Güç Dengeleri

    İsrail’in Doha Saldırısı: Arabuluculuk, Körfez Güvenliği ve Güç Dengeleri

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Gazze’de İnsani Güvenliğin Çöküşü: Sistematik Hedef Alma ve Meşruiyet Krizi

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Sandıktan Sokağa: Tanzanya’da Seçim Sonrası Yükselen Toplumsal Dalga

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Güney Asya Ekonomi-Politiği: Çin-Pakistan-Afganistan İlişkileri

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0
  • Bilime Yön Verenler: Nobel Ödüllü Müslüman Bilim İnsanları

    0 paylaşım
    Paylaşım 0 Tweet 0

Platform: Müslüman Dünyanın Gündemi, Müslüman toplumların fikrî, siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gündemlerini takip ve tahlil edip Müslüman dünyaya dair güncel ve özgün perspektifler sunmayı amaçlayan bir yayın organı olarak İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı bünyesinde kurulmuştur.

  • SAYILAR
  • ANALİZLER
  • HABERLER
  • SÖYLEŞİLER
  • DÜNYADAN SESLER
  • platform@ilke.org.tr
  • (0216) 310 43 18
  • Aziz Mahmut Hüdayi Mah. Türbe Kapısı Sk. No: 13 Üsküdar, İstanbul
Instagram X-twitter

2025 @ PLATFORM bir İLKE Vakfı kuruluşudur. Tüm hakları saklıdır. 

Sonuç Yok
Tüm Sonuçları Görüntüle
  • Analizler
  • Haberler
  • Söyleşiler
  • Dünyadan Sesler